torsdag 19 april 2018

Olika samhällen

» Rättvisa skatter

Nordeas ordförande Björn Wahlroos betalade under åren 2014-2016 i genomsnitt 16,5% av sina inkomster i skatt. Själv betalar jag för 2017 hela 27,4% av mina inkomster i skatt. Nu kan det finnas många olika förklaringar till dessa siffror. En orsak kan ju vara att Magdalena Andersson kraftigt höjt skatterna de sista åren. Varför alltså mina siffror som gäller för 2017 inte är jämförbara med Björn Wahlroos siffror som ju gäller för 2014, 2015 och 2016. Fast jag tvivlar...

Det måste finnas andra förklaringar. Kanske det faktum att Sverige har utvecklats till ett Skatteparadis för rikt folk. För det måste ju finnas en förklaring till att en normal medelinkomsttagare (total beskattningsbar inkomst på mindre än 400.000) får betala en större del av sin inkomst än vad en mångmiljoninkomsttagare behöver göra. Kan det vara att medan 4,4% av mina nästan 400.000 i inkomst är arbetsfria kapitalinkomster så är 96,8% av Björn Wahlroos inkomster på totalt 665 miljoner kronor under de tre åren just arbetsfria kapitalinkomster. Han tjänade på de tre åren "bara" 21 miljoner kronor i arbetsinkomster. Det vill säga i snitt 7 miljoner per år.

Björn Wahlroos
Eller handlar det kanske om det Björn Wahlroos ju har sagt:

- "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."

Jag och alla de andra som jobbar och sliter 8 timmar om dagen för en svältlön är alltså de 80% idioterna. Dom andra 20% är Björn Wahlroos och dom andra duktiga inom Finanssektorn som ska ta över våra slantar. Det är därför vi betalar en mycket större andel av våra inkomster i skatt än vad de 20% duktiga genierna med idéer (i motsats till oss idioter) betalar. Idéerna är väl hur man smiter från skatten...

Vi kan förstå att Björn Wahlroos väljer att flytta Nordea till Finland för att Nordea ska slippa betala de avgifter till Staten som de andra svenska bankerna betalar. Men samtidigt väljer finnen Björn Wahlroos att själv stanna kvar i Stockholm för att betala svenska skatter. Vi förstår honom! Ingen Förmögenhetsskatt. Ingen Gåvoskatt. Ingen Arvsskatt. Och knappt någon Fastighetsskatt. Och tydligen inte heller så mycket Inkomstskatt.

Det kan finnas stor anledning att se över det svenska skattesystemet. Så att de som har höga inkomster tar ett större ansvar för samhällets inkomster än i dag.

Inga kommentarer: