måndag 13 november 2017

Den trettonde november

» Blandade tankar

Det finns så mycket tankar i dag att jag inte vet vad jag ska tycka till om. Alltså har jag samlat ihop en hel del olika tyckerier som jag hoppas kan få er, mina läsare, att fundera lite längre än vanligt. Ni behöver inte alltid hålla med mig, men om jag får er att fundera har jag uppnått lite.

¤ 1.   Moderaterna fortsätter på den inslagna vägen. Med detta menar jag att jaga sverigedumokratiska väljare genom att fjäska för deras syn på vår värld. Nu har tydligen moderaternas rättspolitiske talesman Tomas Tobé föreslagit att man förutom att höja straffen för sexualbrott även ska utreda våldtäktsmäns etiska ursprung. Med tanke på det så skulle jag vilja föreslå att man gör det samma med skattebrott. Dvs skärper straffen och utreder om det kan finnas något samband mellan skattebrott och politisk åskådning.

¤ 2.   En som inte tror på att hårdare straff löser problemen är Roland Poirier Martinsson som skriver under rubriken: "Vi kan inte lagstifta bort våldet" i Metro. Roland sitter ju i USA och kan se att hårdare straff och mer folk inlåsta i fängelser inte minskar kriminaliteten. Jag tyckte jag såg statistik någonstans som visade att USA (efter nå'n Söderhavsö) är det land i världen som har flest medborgare inlåsta i fängelser. Något som ju inte direkt har gjort att USA är förskonat från grovt våld och kriminalitet.

Metoo
¤ 3.   Apropå sexbrotten och sexismen så fortsätter #Metoo kampanjen att få nya stickspår. För några dagar sedan gick hundratals kvinnliga skådespelare ut och berättade om mängder av övergrepp inom den svenska skådespelarvärlden. Där manliga stjärnskådespelare och regissörer utnyttjar sin makt till att begå övergrepp. I dag är det sångerskor från operan osv som berättar om samma miljö där. Som manlig skäms jag öronen av mig. Att det fanns småglin och ungdomar som vill imponera och spela tuffa det var ingen nyhet för mig. Att det finns kåtbockar rent allmänt ute i samhället med en förvriden syn på sexualitet är inte heller någon nyhet för mig. Men att så många män utnyttjat sin makt på ett sån't här svinigt sätt, det var en obehaglig överraskning för mig. Med chefer som struntat i informationen för att hålla gubbarna glada men som konsekvens struntat i kvinnors miljö. Jag skäms!

¤ 4.   Fast det finns fler som tycker det är synd om dom själva. Martin Timell berättar att han fått fly landet. Han förföljs och känner sig jagad och mår dåligt. Alltså liknande känslor som unga tjejer känt när dom tvingats gå till sitt jobb för att inte bli arbetslösa trots vetskapen om att där finns ett svin som kommer att komma med nya skamliga förslag eller nya tafsande. Gissa vem jag tycker mest synd om?

Fotbollen är rund
¤ 5.   Jag ser att Svenska Fotbollsförbundet och Damlandslaget förhandlat i nästan ett år nu sedan december 2016 om villkoren utan att komma överens. Nu börjar de kvinnliga spelarna tröttna på Fotbollsförbundet och hotar med att utebli från Fotbollsgalan i protest. Fast från de ansvariga på Fotbollsförbundet finns tydligen ingen förståelse. SvFF generalsekreterare Håkan Sjöstrand tycker att om det inte passar så får dom väl låta bli att spela i landslaget. - "Det är en ära, det gör man inte för pengarna" menar han. Jag gissar att man säger samma sak till spelarna i herrlandslaget? Själv tycker jag det påminner om Fotbollsförbundets förre generalsekreterares reaktion på uppgifterna om sexuella trakasserier. - "Det handlar bara om hämnd och önskemål om publicitet". Herrlandslagets chef Lars Richt tycker att det är "respektlöst" och "dålig tajming". Alltså att tjejerna protesterar. Det var väl i Norge som herrlandslaget avstod en del av sina pengar till damlandslaget? Det är uppenbart att det skulle behövas lite diskussion inom Svenska Fotbollsförbundet.

¤ 6.   Jag ser att Finansinspektionen vill skärpa amorteringskraven för vissa som tar mycket stora bostadslån i förhållande till sin inkomst. Ett fullt rimligt förslag om jag ska vara uppriktig. Men, jag noterar att man från borgerligt håll är oroliga. Jag måste verkligen säga att om man skuldsätter sig så stort och sedan (med dagens låga räntor) mer eller mindre inte har råd att amortera lånet, då skulle man nog inte skuldsatt sig så stort. Om det är något vi vet, så är det att räntorna kommer att gå upp. När och hur mycket vet vi inte, men upp kommer dom att gå. Den som i dag inte har råd att amortera sitt lån kommer verkligen att sitta på pottkanten den dag räntorna stiger. DÅ har vi en rejäl krasch med människor som tvingas lämna sina hus med stora skulder kvar. Så, skärp amorteringskraven och börja skära ner ränteavdragen. NU!

¤ 7.   Jag vaknade i natt vid 0100-tiden av att min mobiltelefon talade om att jag hade ett meddelande. Det var min gamla kubanska brevvän Ozzy (numera kanadensare) som skickade ett klipp från World Economic Forum som i sitt The good country index återigen hade utsett Sverige till det land som gör mest för mänskligheten. En titel som vi har fått förr. Något som vi ska känna oss stolta över. Fast allra mest komiskt var att läsa alla kommentarer. Nättroll med en förvriden uppfattning om omvärlden finns runt om i världen.

¤ 8.   Trots att jag väcktes i natt och trots att det var nollgradig temperatur på morgonen så valde jag i dag att på morgonen ge mig ut på en lite längre löpartur upp i skogen uppe på Söderåsen. Strålande solsken, klar och frisk luft och nästan vindstilla gjorde det hela till en riktigt underbar löpartur. De dryga 12 kilometrarna fräschade upp hjärnan ordentligt. Mellan 5 och 6 km fick jag stanna upp någon minut för att låta en flock vildsvin på 8-9 djur passera över vägen ca 20-30 meter framför mig. En trevlig upplevelse eftersom det här är skygga djur som är mest aktiva på natten så det är inte ofta man ser dom. En dryg kilometer senare får jag pausa igen då det står en stor flock hjortar på nästan 15 djur cirka 50 meter in i skogen och studerar mig. En ståtlig syn. Det fick mig att fundera över alla som tar bilen till gymmet för att där mot en avgift stå och springa på ett löpband iklädd senaste trenden inom training outfit medan dom lyssnar på musik i lurarna. Dom vet inte vad dom går miste om!

Inga kommentarer: