lördag 7 oktober 2017

Två tankar samma dag

» USA tar över

Det börjar äntligen bli lite protester mot att överlåta en del av Sveriges territorium till USA! Vad det handlar om? Jo, man vill ju bygga om en del av Arlanda flygplats så att amerikanska myndigheter ska kunna göra "inresekontroller" redan innan passagerarna stiger på flygplanet. Vilket kanske inte låter så illa. Problemen är dock många. Kostnaden för ombyggnad, som 2015 beräknades till 320 miljoner + driftskostnad på 40 miljoner om året - senare prognoser pekar på rejält högre kostnader, ska betalas av Sverige. Dessutom kräver de amerikanska myndigheterna bland annat att den amerikanska säkerhetspersonalen som ska bemanna det hela ska ha tillgång till egna vapen, långtgående polisiära befogenheter (dvs enligt amerikanska lag, inte svensk lag) och dessutom åtalsimmunitet om dom begår några felaktigheter. I princip ska alltså Sverige betala för att USA ska få ta över en del av Sverige och låta amerikansk lag råda där.

Minska flyget
Dom stora kostnaderna gör nu att t.ex. SAS inte längre är villiga till att det hela genomförs. Svensk Polis är mycket kritiska. - "Bland de mest långtgående inskränkningar man kan göra i en stats suveränitet" skriver man bland annat. Andra remissinstanser pekar på att utformningen strider mot Europakonventionen om mänskliga rättigheter och EU:s regler samt Schengen-överenskommelsen. Swedavia (som driver flygplatsen Arlanda) och Regeringen med Näringsminister Mikael Damberg vill dock fortfarande genomföra det hela. Man hoppas på mer flygtrafik från Arlanda. Gissningsvis har man glömt ambitionen att minska flyget!

Kanske ska vi säga att svenskarna utsläpp har under de senaste åren ökat! Trots målsättningen att utsläppen ska minskas så ökar dom alltså. Anledningen är egentligen två. Industrin går på högvarv pga högkonjunktur och vi flyger mycket mer, främst långflygningar till utlandet. Utvecklingen måste alltså vända, och det rejält! NU!

» Vårt IT-beroende

I går stod 70% av Green Cargos godståg stilla efter datorhaveri hos IT-bolaget Evry. 210 av bolagets tåg stod helt enkelt stilla och kunde inte köra. Under dagen kunde under en lång tid SJ inte sälja biljetter eftersom biljettbokningen inte fungerade pga samma datorhaveri. I Norge kunde man på många håll inte använda sina bankkort och betala med. Datorhaveriet!

Vi har haft händelser runt om i världen där sjukhus inte har fungerat därför att IT-systemen kraschat pga virusattacker. Företag har fått stänga produktionen sedan IT-systemen kraschat. Myndigheter kan inte ta emot telefonsamtal eftersom IT-systemen kraschat.

IT Säkerhet

Har vi gjort oss FÖR beroende av IT? Är vi personligen på väg att göra oss totalberoende av IT? Målsättningen verkar vara att vi ska styra hela våra liv via mobiltelefonen. Vad gör vi när Mobilnätet kraschar? När någon stjäl vår mobil? Någon infekterar mobilen och börjar fjärrstyra den? Vad gör du när du lagt in styrning av dörrlås, värme, spis, TV osv i mobilen och någon annan tagit över den? Hur mycket panik får du när någon gräver av fiberkabeln och TV, IT, Wifi och allt detta står stilla en halv dag? Vad gör myndigheter med ansvar för säkerhet den dag nå'n okänd datorhackare som sitter i Burma hackar Försäkringskassans IT-system och hotar stänga ner det hela om man inte betalar ut 1 miljard till honom? När Arlandas trafikstyrning kraschar?

Har vi någon beredskap? Har vi alla installerade och uppdaterade säkerhetsprogram i datorer, läsplattor, smartphones osv? Är vi allihop försiktiga när vi öppnar mejl? Har myndigheter och företag full koll på sina outsourcade IT-system? Sveriges militärbudget närmar sig 50 miljarder kronor. Hur mycket satsas på IT-säkerhet? Var ligger de största riskerna.

För övrigt fick en tågnörd som er bloggare ett gott skratt när Sveriges Radio väljer att illustrera en artikel om problemen med godståget med en bild där ett tydligen inhyrt lok från GC drar inhyrda danska personvagnar i Stockholms lokaltrafik. Men det står ju Green Cargo på loket så jag förstår en okunnig reporter som inte begriper sådant när han letar efter en illustration. Ungefär som att illustrera en artikel om Tesla med en bild på en Saab.

Inga kommentarer: