onsdag 6 september 2017

Pensionär på riktigt

» Inget besked än

Svenska Dagbladet hade i dag en test för vad dom kallar ett Ekonomiskt körkort. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att köra testet. Jag fick faktiskt 8 rätt på de 11 frågorna. Enligt texten gör detta mig bättre än 60% av de som gjort testet och som alltså fått färre rätt. Svenska Dagbladet gratulerar mig och verkar tycka att resultatet är tillräckligt för att få ett Ekonomiskt körkort. Det "goda" resultatet kan nog förklaras av att jag ju trots allt har en ekonomisk utbildning. Jag har ju läst både Nationalekonomi och Företagsekonomi vid Lunds universitet.

Banken Nordea
Däremot lär det väl ändå innebära att jag tillhör de 80% ekonomiska idioter som Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos pratar om. De 80% av bankens kunder som han anser vara ekonomiska idioter och där bankens mål måste vara att föra över våra pengar till de resterande 20% som har idéerna och kunskaperna.

Björn Wahlroos
- "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."

Detta är alltså storbanken Nordeas styrelseordförandes syn på bankens kunder. Samtidigt är kundernas syn på banken inte den bästa. Förtroendet för storbankerna i allmänhet och Nordea i synnerhet är rekordlågt. Enligt Finansbarometern ligger Nordea ohjälpligt sist vad det gäller företagens förtroende för banken. Medan de andra storbankerna trots allt får lite bättre siffror sjunker Nordea ännu längre ner i dyn. Bland småföretagen sjunker Nordeas betyg från 1,1 till 1,0 på den 5-gradiga skalan. Medan storföretagen är lite snällare eftersom man där "bara" sjunker från 2,9 till 2,7. I båda tabellerna ligger man dock ohjälpligt sist. Läget är enligt andra undersökningar det samma, om inte ännu sämre, bland privatkunder.

I dag ska ju Nordea lämna besked om man likt vilken skattesmitare som helst ska flytta postboxen från Stockholm för att slippa avgifter i Sverige. När jag skriver detta har det dock inte kommit något besked. De flesta spekulationer har gått ut på att man väljer att flytta. Men, som sagt. Än så länge inget besked.

När ni läser det hela bör det dock ha kommit ett besked från det styrelsemöte som ska hållas i dag i København. Bestämmer sig Nordea för att flytta så kommer jag att flytta mina affärer från Nordea och istället välja en bank som inte behandlar sina kunder som idioter. Jag hoppas att alla andra också gör det. Vill girigbukarna i bankledningen inte betala för sig så kan dom slippa oss som kunder så slipper dom det besväret.

För övrigt så fyller alltså skribenten av denna blogg i dag 65 år. Något som det verkligen inte finns anledning att fira i någon större omfattning. Alltså tycker jag vi glömmer det hela igen. Vi kan väl fira att bloggen i sig i år fyller 20 år i varje fall.

Sven Tycker fyller 20

Grattis till mig själv!

Inga kommentarer: