måndag 4 september 2017

Gabriel Carl Walther

» Äntligen slipper vi undra

Så har det då äntligen offentliggjorts vad vår nya gulleprins ska heta. Efter dagens Tacksägelsegudstjänst, Te Deum i Slottskyrkan, kunde äntligen Knugen vid en konselj berätta vad underbarnet ska heta. Gabriel Carl Walther är de nya namnen vi alla måste lära oss nu. Troligtvis är valet av namnet Gabriel en eftergift till den muslimska invasionen av vårt konungarike. Gud använde ju ärkeängeln Gabriel som sändebud för att ge Koranen till Mohammed. I Dalarna är lyckan stor sedan prins Gabriel redan gjort sig förtjänt av titeln Hertig av Dalarna. Grattis alla dalkarlar och dalkullor. Jag hoppas vi alla kan förenas över detta glädjebesked. Även jag känner en viss glädje. Delar av mina rötter kommer ju från Dalarna, och syrran har återvänt till rötterna. För övrigt vill jag tacka tidningen Expressen för en föredömlig nyhetsbevakning. Tidningen har ju gjort sig känd för en kritisk granskning av det svenska kungahuset. Den här gången får vi t.ex. getingbetyg på klänningarna som bars vid dagens Te Deum. Tack Expressen för en föredömlig journalistisk bragd!

Monumentet
Det blev ju lite skriverier om att Carl Philip valde att köra STCC istället för att ta ut sina Pappadagar direkt efter förlossningen. Men faktum är att jag faktiskt inte tror att Carl Philip omfattas av lagen om Tillfällig Föräldrapenning. Han har nog inte rätt till sina 10 Pappadagar utan får snällt fortsätta jobba. Nu verkar det inte ha gått så bra med STCC. I rapporteringen på sportsidorna om STCC nämns inte Carl Philips körning. Fast jag såg på annat håll att han tydligen kört av banan så det blev inga poäng. Jag måste erkänna att jag hade nog inte kört motortävling ett par dagar efter att jag blivit pappa. Men vi gör ju olika prioriteringar.

I gårdagens kvällspress kunde vi läsa att Daniel bjudit Vickan på en överraskningsfest i efterhand på hennes 40-årsdag. Det var "jättefest" på Haga slott med alla de fina inbjudna och lyxig mat och underhållning. Jag förutsätter att det inte var mina skattepengar som blåstes i väg under hela nattens svirande. Fast i dag läser jag att grannarna inte var lika förtjusta. Musik på högsta volym till halvsex på morgonen är inte populärt bland de som inte är inbjudna men ändå tvingas lyssna på oljudet. Men lite får man ändå stå ut med om man har privilegiet att få bo grannar med Kungligheter. Tänk ändå, man kanske lite då och då får se en kunglighet. Det kan man ju leva på i flera veckor och berätta för barnbarnen en gång. - "En gång såg jag prinsessan!" Och visst är det generöst att bjuda även grannarna på en del av festen. Även om dom inte får provsmaka på maten och drickan, så får dom i varje fall lyssna på musiken. Låt oss hoppas att alkoholförtäringen inte blev för riklig så att man började jämföra bananer!

För övrigt är det inte så lätt att vara Kunglig alltid. Jag läste för några dagar sedan att den danska kronprinsen Frederik inte blev insläppt på puben i Brisbane i Australien nyligen eftersom han inte kunde legitimera sig. Inte ska man väl behöva legitimera sig om man har blått blod? Hur som helst så lyckades de diplomatiska turerna till slut lösa problemet. Frederik kom in på puben och kunde ta sig en öl utan ytterligare problem. Tydligen har man problem även i Australien med fylleri så att man tvingats ta till begränsningar. Undrar om dom jämför bananer där också när dom fått för mycket innan för västen.

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag,
inte samlag

Om ni undrar vad det där "monumentet" som jag illustrerar med har med saken att göra så kan jag berätta att det monumentet, som står mindre än en mil från där jag bor, är rest "till minne" av en händelse som om den inte inträffat hade gjort att vi hade haft helt andra kungligheter att försörja än vad vi har nu. Vi fick helt enkelt importera en invandrarfamilj från Frankrike till vår tron. Sök på "monumentet i Kvidinge" så får ni en förklaring.

Inga kommentarer: