söndag 28 maj 2017

Minska flygresandet

» Far och flyg

Den källa till utsläpp som är bland de som ökar allra mest är utsläppen från flyget. Trots att flygplanen blir miljövänligare (eller ska vi uttrycka det som att dom blir lite mindre miljömarodörer) så ökar flygandet så mycket att de totala utsläppen från flyget fortsätter att öka. Ett försök att råda bot på detta är den Rödgröna regeringens förslag på en flygskatt. I dag är flyget befriade från skatter. När du tankar bilen ska du ha i åtanke att flyget inte betalar någon skatt på flygbränslet. Nu vill Regeringen göra ett litet försök att minska på den konkurrensfördel som flyget har genom att vara befriade från skatt. Bland annat kunde en inrikesbiljett öka med kanske 80 kronor medan en utrikesbiljett kunde öka med några hundralappar i pris. Naturligtvis utbröt det rena upproret inom flygindustrin (och borgerliga politiker) som dels hävdade att det skulle innebära en katastrof för många mindre flygplatser samtidigt som man hävdade att avgiften inte skulle få någon effekt alls på flygandet. Hur man fick ihop det där har jag fortfarande inte riktigt förstått. Det ska kanske påpekas att de flesta mindre flygplatser i Sverige redan i dag går med stora förluster och måste hållas vid liv med bidrag från kommunerna. Flyget är helt enkelt förutom att vara skattebefriade kraftigt subventionerat av skattebetalarna.

Nya och gamla tåg
En kommun som tyckte att kommunens tjänstemän och politiker allt för ofta tog flyget när man skulle iväg var Helsingborg. Man införde därför för åtta år sedan en avgift på 4% som förvaltningarna fick betala när tjänstemännen och politikerna tog flyget istället för t.ex. tåget. Effekten uteblev dock, flygandet fortsatte att öka. Efter några år höjdes avgiften till 10%. Pengar som exempelvis användes till fria resor inom kollektivtrafiken i Skåne eller inköp av elcyklar. Men, inte ens avgiften på 10% fick någon effekt i form av minskat flygande. Istället fortsatte politiker och tjänsteman att välja flyget istället i allt högre utsträckning. Mellan 2014 och 2015 ökade t.ex. Helsingborgs kommuns tjänstemän och politiker flygandet med 10%. Nu har ansvarig politiker tröttnat på sina kollegor och tjänstemän. Från den 1 april höjdes avgiften till 50% som får betalas till ett klimatväxlingsprogram. Pengar som fortsätter att användas till elcyklar, gratis kollektivtrafik och bland annat plantering av träd som klimatkompensation. Undrar om detta hjälper? Tillåt mig tvivla!

Det är underligt att i dagens elektroniska samhälle med möjligheter till Videokonferenser och andra tekniska hjälpmedel så måste höga chefer (för det är dessa det oftast handlar om) och lokala politiker allt oftare åka till Stockholm (oftast) för att sitta i meningslösa sammanträden och lyssna på intetsägande föredrag. Det är ju så att i dag är ju nästan höga chefer oftare på resande fot än befinner sig på sin arbetsplats och sköter sitt jobb.

Det är helt enkelt dags för flyget att stå för sina egna kostnader. Det finns inget giltigt argument till att flyget ska subventioneras i konkurrensen med andra färdmedel. Det är helt enkelt dags för den som väljer att flyga att också betala för sig.

Inga kommentarer: