torsdag 6 april 2017

Vem ska betala?

» Dom vill inte betala

Ja, ungefär så kan vi väl definiera reaktionen från de som redan har det gott ställt om det dyker upp ett förslag på att även dom ska betala skatt. Tanken på skatt efter bärkraft är en tanke som inte accepteras av dom som har den där bärkraften. Jag tänkte fundera över två exempel på detta.

Sjukvård
Regeringen om Vänsterpartiet har i dagarna kommit överens om att en privat sjukvårdsförsäkring som arbetsgivaren betalar ska beskattas som i stort sett alla andra löneförmåner. Har du tjänstebil så beskattas ju detta. Men om man har en sjukförsäkring som löneförmån så ska detta naturligtvis inte beskattas tycker dom redan privilegierade. De flesta som jobbar har inte en separat sjukförsäkring som extra förmån. Men för vissa grupper har en del arbetsgivare uppenbarligen ansett är detta är en lämplig löneförmån. Troligtvis återfinns dessa inte bland lågavlönade utan min gissning är att lönerna ligger i det övre lönespannet. En sådan här tanke innebär ju naturligtvis rena katastrofen. I moderata husorganet Svenska Dagbladet undrar Per Gudmundsson hur många gånger man ska betala för att få träffa doktorn. Mitt tips är att man ser till att landstingen har tillräckligt med pengar så att sjukvården får de resurser som behövs. För att en sådan här försäkring ska fylla någon funktion så måste ju de som har en försäkring på ett eller annat sätt ha förtur. En förtur som ju i så fall innebär att någon annan (som inte har försäkring) får vänta. Eller också får man väl komma till en doktor som bara tar de med försäkring. Att en sådan försäkring inte ska vara en beskattad förmån förstår inte jag. Jag trodde faktiskt att den redan var beskattad. Jag undrar om ledarskribenten Per Gudmundsson själv har en egen sjukvårdsförsäkring betald av arbetsgivaren? Om han har det, undrar om även den som städar hans arbetsrum har en likadan försäkring?

Flygutsläpp
En annan skatt som verkligen fått fart på hela lobbyingbranschen är flygskatten. Tanken att skattefrälset Flyget ska betala skatt precis som alla andra är tydligen så otänkbar att världen troligtvis kommer att gå under om en flygbiljett i Sverige går upp med 80 kronor. En stor del av dagens flygresor är redan i dag subventionerade. Verkligheten är den att trots att flyget blir mer bränsleffektivt och renare och alltså släpper ut mindre per passagerare så ökar flygandet så mycket att de totala utsläppen från flyget fortsätter att öka. Så kan vi inte ha det. ÄVEN flyget måste ta sitt ansvar. Flyget kan inte FORTSÄTTA att vara ett skattefrälse. Enligt en undersökning som gjorts så är det 15% av befolkningen som står för 70% av flygresorna. En majoritet flyger helt enkelt inte alls. Flygplanen är i korthet fyllda med affärsresenärer. Läs gärna den här debattartikeln av Andrew Murphy som representerar den europeiska miljöorganisationen Transport & Environment. Där står en hel del sanningar som flygbranschen håller tyst om.

Ett intressant faktum är hur skickliga man varit från flygbranschen och övriga motståndare till flygskatten på att få genomslag för sin argumentation. Men det finns kanske förklaringar till detta. I Public Service SVT sitter den politiska kommentatorn Mats Knutsson och avfärdar skatten och kallar det hela för "signalpolitik". Man kan undra om Mats Knutsson ens ska ha rätt att uttala sig i ämnet. Mats Knutssons hustru heter Lottie Knutsson. Det intressanta med Lottie Knutsson är att hon sitter i styrelsen för Swedavia som driver en hel del av de svenska flygplatserna och som är mycket aktiva i kampanjen mot att införa någon flygskatt. Man kan tycka att Mats Knutsson borde insett att han i Public Service skulle hållit tyst i ämnet. Han tillhör ju onekligen inte de "vänstervridna journalisterna" som ju påstås fylla media. Vi har ju en annan SVT-journalist, Lars Adaktusson, som ju satt i SVT och flitigt kommenterade svensk inrikespolitik för att sedan helt plötsligt sluta jobbet och istället dyka upp som Kristdemokratisk EU-politiker. Så mycket för vänstervridna journalister.

Låt dom som kan betala skatter också betala skatter. Flyget kan inte fortsätta vara ett skattefrälse. Löneförmåner ska som regel beskattas.

Inga kommentarer: