söndag 5 februari 2017

Sportfånar

» Sven Tycker och idrott

Jag är inte speciellt idrottsintresserad. Men media är ju ganska idrottsfixerade så man kan ju liksom inte undvika att bli informerad om vad som händer inom idrottsvärlden. Jag tänkte därför tycka till lite om två olika artiklar i dagens Sportbladet, som ju är en tjock bilaga varje dag till Aftonbladet. Jag är övertygad om att dess existens får en hel del att köpa Aftonbladet. Själv bläddrar jag mycket snabbt igenom den för att sedan slänga den i pappersåtervinningen. Men, som sagt, två artiklar från i dag tänkte jag tycka till om.

Det har tydligen varit U23-VM i skidor. I ett av loppen var tre ryssar uppenbarligen överlägsna så när dom kom fram till målet väntade dom in varandra och körde gemensamt över mållinjen och delade förstaplatsen medan dom lyckliga höll om varandra. Efter målfoto delades dock guld, silver och brons ut bland de tre. Hade det varit tre svenskar är jag övertygad om att det betecknats som "fantastisk laganda" och "underbara kompisar". Men, nu var det alltså inte svenskar utan ryssar som ville dela framgången så rubriken i den tryckta Sportbladet blev istället: - Svensk kritik mot ryska guldkuppen! Den svenske tränaren Fredrik Uusitalo uppskattade inte tilltaget: - "Man vill att det ska vara full gas hela vägen in" var hans syn på saken! Fina kompisar tycker jag själv alltså. För övrigt tycker jag faktiskt att valet av ordet "kupp" var helt omotiverat.

En riktig fotboll
Vidare ägnar dagens Sportbladet tre helsidor åt Super Bowl. Ett exempel på den USA-fixering som faktiskt svensk media lider av. Super Bowl är alltså slutfinalen i den amerikanska fotbollen. En idrott som är störst i USA, men som knappast existerar i andra delar av världen. Men, just eftersom den utspelas i USA så bevakas den ganska bra av media i Sverige. Mycket mer än den ganska lika sporten Rugby (som finns på många fler håll i världen) eller kanske Cricket som väl är en av världens mera spridda idrotter. Men svensk media skriver snarast mer om den amerikanska varianten Baseball än Cricket. Denna USA-fixering av media finns inte bara inom idrotten utan även inom andra områden. Bevakningen av vad som händer i USA är mycket intensivare än vad som händer i våra nordiska grannländer, än vad som händer i andra EU-länder. För att inte tala om resten av världen.

Hur kan förresten den amerikanska fotbollen kallas för Football. Detta i motsats till riktig fotboll (Soccer), som väl är världens mest spridda idrott, så använder man ju knappt fötterna till annat än att springa med. Har reglerna och taktiken förändrats med tiden?

Vid närmare eftertanke så undrar jag om inte även jag har trillat i samma badkar. Jag tror faktiskt att även Sven Tycker skriver omotiverat mycket om USA och glömmer stora delar av resten av vårt jordklot. Jag lovar att FÖRSÖKA skärpa mig. Alltså blir det inte ett ljud om Donald Trump i dag...

Inga kommentarer: