torsdag 10 november 2016

Jag orkar inget annat

Att locka med jobb är tydligen attraktivt just nu. Den senaste tiden har det "vällt" in erbjudanden om jobb. I korthet har det varit fyra olika varianter på text. Men det är uppenbart att dom alla kommer från samma källa. Antingen heter jag nämligen Kristina eller Marina. Samma variant på text har kommit med båda namnen, så det måste vara samma källa. Däremot är den officiella avsändaren ett antal olika varianter. Här är de fyra olika varianter på text jag lyckats identifiera:

Kära Kristina,

Är du vår nya medarbetare?

Vi söker för närvarande efter personer som vill arbeta hemifrån,
med flexibla scheman. Vi kan erbjuda dig varierande arbetsuppgifter.

Klicka här för mer information

Vänlig Hälsning
Sofia Svensson

---eller kanske det här---

Hej Marina

Detta e-postmeddelande har skickats till dig angående ett
jobberbjudande och vi skulle verkligen ha nytta av en person som du.

Hos oss kommer du att arbeta från din egen bostad via datorn
så lite som 10 timmar per vecka. Om du är villig att lägga ner
fler timmar, kommer din lön öka exponentiellt.

Om detta är något du skulle vilja läsa mer om, vänligen anmäl dig i länken
nedan så kommer en av våra särskilda rådgivare höra av sig.

Klicka här för att läsa mer och anmäl dig

Vi hoppas att höra från dig snart.

Ha en bra dag.

---eller kanske det här---

Hallå Kristina

Du har valts ut för en anställningsintervju - vi hoppas att du är tillgänglig
via telefon eller e-post att schemalägga om tiden inte passar.

Lön är B-klass, med egen rätt att välja månadsinkomst.
Du kan arbeta många timmar från ditt hem, och vi hoppas att se dig arbeta med oss.

- Bekräfta eller boka anställningsintervju här -

---eller kanske det här---

Hej Marina

Då vi har ditt namn i vår databas som sökande av nya arbetsmöjligheter,
vill vi informera dig att ditt CV har blivit utvalt ibland flera för en intervju..

Vi rekommenderar dig starkt att svara oss innan den DATE, för att kunna påbörja denna process snabbast möjligast.
Vi hoppas på en start denna vecka för att gå med i vårt team.

Vänligen bekräfta ert intresse för intervjun här

Länkarna däremot leder till lite olika källor. Skulle man klicka på dom så hamnar man nog ungefär på samma ställe. Visst kan man känna sig smickrad av att arbetsgivare hör av sig utan att man själv kontaktat dom, men jag är nog lite misstänksam trots detta. Annars är jag inte så ovan vid detta fenomen. Jag brukar skryta med att arbetsgivarna brukar kontakta mig istället för tvärtom. Inberäknat sommarjobb medan jag pluggat så har jag haft 10 anställningar under mitt yrkesliv. Fyra sommarjobb på två olika ställen. Andra året på bägge ställena var det arbetsgivaren som ringde och undrade om jag var villig att komma även det andra året. Mitt första riktiga jobb var på Försäkringskassan och där hann jag knappt börja jobba förrän en annan Försäkringskassa ringde (varje län var sin självständiga Försäkringskassa på den tiden) och undrade om jag inte hellre vill jobba där. När jag lämnade Fk var det efter att ha lockats av personalen på Socialen att börja där. Där hann jag avverka tre olika kommuner. Den sista av dessa var det den kommunen som ringde och akut sökte en vikarie och dom hade fått mitt telefonnummer från den förra kommunen. Så jag är alltså inte ovan vid att arbetsgivarna kontaktar mig. Men, trots denna goda erfarenhet så tror jag att jag avstår den här gången. Nu ska jag gå i pension istället.......... Släng skiten !

Inga kommentarer: