måndag 17 oktober 2016

Skatter och vatten

» Missriktad reklam

I dagens brevlåda hittade jag först ett kuvert adresserat till mig från Border Shop, något som verkligen känns som bortkastat att skicka till mig. Jag är i princip nykterist och skulle inte komma på tanken att handla den typen av varor hos just dom. Att skicka reklam om att köpa billig skattesmitarsprit adresserat till mig känns helt bortkastat.

Skattebetalarna
Fast ännu mer bortkastat känns ett brev adresserat till mig från Skattebetalarna. En samling skattekverulanter som varit aktiva sedan 1921. Det var det året man började gnälla på att skatterna var för höga. Sedan dess har man, styrda från Moderaterna och deras föregångare, kämpat för sänkta skatter. När Moderaterna suttit vid makten har man också periodvis varit ganska framgångsrika i detta skattekverulerande.

Jag har faktiskt för mig att jag för en tid sedan skrev och klagade till Skattebetalarna efter att ha fått ett tidigare försök att värva mig, och då fått ett löfte att dom skulle sluta skicka "skit" till mig. Men uppenbarligen har man lite svårt hos Skattebetalarnas Förening för att hålla löften.

Jag gissar att det är min kommande pension man inriktar sig på den här gången. Brevet handlar nämligen främst om den s.k. "Pensionärsskatten" som inte ska sänkas trots löfte om detta. Det är faktiskt ganska spännande att föreningen Skattebetalarna (som leds av den förre moderatpolitikern Pia Kinhult) beklagar sig över "Pensionärsskatten". Dvs det faktum att pensionärer betalar högre skatt än den som jobbar även om dom skulle tjäna exakt lika mycket. Att det är just så beror ju på det s.k. Jobbskatteavdraget. Som just Pia Kinhults parti Moderaterna införde för att sänka skatterna och samtidigt sätta åt arbetslösa, sjuka - och just pensionärer. Skäms hon inte över att klaga på den nuvarande regeringen för något som hon själv varit med om att införa? Nä, moderater skäms aldrig. Och Skattebetalarnas Förening kan gnälla över alla skatter, oberoende av omständigheterna.

Annars hävdar Skattekverulanternas Förening att dom även motarbetar "slöseri med skattepengar". På den punkten har jag några tips till dom att jobba med. Tips som jag tar från Stockholm. Vi kan börja med Nya Karolinska Sjukhuset som är på väg att bli världens dyraste sjukhus sedan det moderatledda landstinget drivit igenom en tokprivatisering av bygget. Dom kan också jobba lite med Stockholmarnas upphandling, som resulterade i strumpor som kostade mer än en skräddarsydd kostym. Vilket parti som låg bakom? Moderaterna! Vi kan lägga till motorvägsbygget Förbifart Stockholm som ger Stockholmarna 21 kilometer motorväg till en kostnad av 1,5 miljon kronor per meter (totalt mer än 30 miljarder kronor). Enligt kostnadsberäkningen 2014 alltså. Vad slutsumman är om 10 år när de 21 kilometrarna är klara (dvs knappt 6 färdiga meter om dagen enligt ursprunglig tidsplan) har vi ingen aning om. Vem som drivit igenom projektet? Moderaterna! Där har ni lite nötter att jobba med apropå slöseri med skattepengar. Sätt igång och jobba!

Men snälla, sluta skicka er skit till mig. Jag är inte intresserad!

» Ännu mer skryt

Sveriges flagga
Enligt statistik från World Economic Forum tillhör svenskarna de medborgare på vårt klot som lever allra längst. Något som sannolikt beror på en god sjukvård och i övrigt goda levnadsbetingelser skulle jag tro. De 13 länder i världen där man lever längst är Hong Kong, Japan, Spanien, Schweiz, Italien, Singapore, Frankrike, Australien, Israel, Luxemburg, Sydkorea, Island - och Sverige. Svensken blir i snitt 82 år gammal, vilket är två år mer än snittet inom OECD-länderna. Man konstaterar att en starkt bidragande orsak är en mycket god vattenkvalitet. Tänk att det kan bli bra trots att ansvaret för vårt vatten ligger på offentligägda monopol istället för att ha privatiserats och konkurrensutsatts. Verkligen Underligt?

Inga kommentarer: