onsdag 26 oktober 2016

Potatisens dag

» Här finns det gott om slantar

Nordea
I går presenterade Swedbank sitt kvartalsresultat. Vi kan väl säga som så att det går inte dåligt för aktieägarna. I dag var det dags för Nordea att presentera sina siffror för tredje kvartalet. Vi kan väl säga att inte heller nu var det så illa - för aktieägarna. En nettovinst på 888 miljoner kronor på tre månader. Det vill säga att varje dag året runt gör Nordea en vinst på 1 krona för varje svensk. Varje dag, lördag som söndag och på varenda svensk. Det är ju roligt att det går bra för våra stora banker. För hade det gått uselt så hade vi med våra skattepengar fått rädda dom. Nu är dom oroliga för att dom ska behöva betala skatter på sin omsättning. Det kan ju hota dom ständigt ökade vinsterna! Dom kan ju börja med att fundera lite mer på hur vi kunder tänker om dom. Det var inte så länge sedan som det visade sig att kundernas förtroende för de stora bankerna var rekordlågt. Den allmänna synen på storbankerna är att det är en bunt giriga slipsnissar som gömmer sig för sina kunder och bara har ökade vinster och mer i bonus i tankarna. Det usla förtroende hos kunderna kommer en dag att straffa sig. Även om Nordeas VD Casper von Koskull säger: - "Kan inte acceptera kundernas missnöje", så har jag mina tvivel om man är villiga till att göra några förändringar som förbättrar förtroendet. Man kommer att fortsätta gömma sig bakom låsta dörrar så att dom slipper störas av kunder som kanske, hemska tanke, vill sätta in kontanta pengar på sitt konto. Med en ordförande, Björn Wahlroos, som har den här synen på sina kunder: – ”Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det.” Tänker man så om sina kunder så är det inget som förvånar om vanliga kunder behandlas som dom gör och då kommer inte förtroendet att förändras heller. Kanske är det dags att inte bara tänka på vinsten och aktieägarna utan på de vanliga kunderna också. Annars struntar vi en dag i er!

Inga kommentarer: