fredag 28 oktober 2016

Någon som begriper

» Dubbelmoral

Drick mindre
Jag var och hälsade på min 95-åriga mamma på sjukhuset på förmiddagen. Vi kom då bland annat att prata om tidningar med en rumskompis på sjukhusavdelningen. Det kom att handla bland annat om all alkoholreklam (och spelreklam) som dagens tidningar fylls med numera. Så jag roade mig med att på tåget hem räkna annonserna i dagens Aftonbladet. Den innehöll 7 olika annonser för alkoholdrycker motsvarande drygt 3 helsidor i tidningen. När jag kom hem roade jag mig med att räkna även i gårdagens tidning som låg kvar på soffbordet. Denna innehöll även 7 olika annonser för alkoholprodukter men nu upptog dessa drygt 4 helsidor i tidningen. Dagens tidning innehöll dessutom ett helt uppslag med vintest, och det är väl mest vin som annonseras, men det var även t.ex. öl. I dagens e-postlåda fanns dessutom ett erbjudande från Privata Affärers Vinklubb samtidigt som Veckans Affärers nyhetsbrev inleds med reklam för en argentinsk bordeaux. Det var bara ett par dagar sedan som jag fick hemsänt ett adresserat kuvert med en tjock broschyr från Bordershop.

Alkoholhaltiga drycker anses alltså vara en skadlig produkt. Så skadlig att den inte får säljas hur som helst. Men uppenbart är det OK att överösa oss med reklam för produkterna. Det finns en del som tycker att det är att skicka helt olika budskap. Beskrivningar hyckleri och dubbelmoral finns det också dom som använder för att beskriva omständigheterna. Jag tror att jag håller med dom!

» Bedragare del 306

Ibland får man mejl som man egentligen inte riktigt begriper tanken bakom. Vad är tanken med det här? Är det bara för att locka mig att klicka? Är det något spännande piller som gör mig oövervinnerlig bland kvinnor man vill sälja? Mig icke begripa tanken bakom. Hur som helst skriver Cassie så här till mig:

I’m Not Telling You This To Brag

Over Night Seduction System

It’s just a regular word that you use every single day-
so why is it the very last thing you should say to a woman?

Read about it here in this news article:

==> Are you saying this common attraction killing word to women?

Spam
Make woman want you now

This 1 "Perculiar Trick Turns Them On In Just 16 Seconds
BARELY LEGAL

Can you imagine the frustration of losing a girl just because you said
this one little word without even realising..

Please don’t say another word to a woman unit you’re
read this article carefully:

==> Are you saying this common attraction killing word to women?

Good luck!

Cassie Johnstone

This mail not intendet för CANADA Residency

Observera att skrivfelen inte är mina. Delar av mejlet är jpg-bilder, antagligen för att locka mig att klicka. Man kan undra vad som händer om man klickar? Det hela leder till en sida under http ://bsstspclofr.us som är en sida som påstår sig vara en testsida för Apache. Jag fortsätter att inte begripa något. Men klickar inte på någon länk i varje fall eftersom jag inte vill utlösa brandlarmet i lägenheten... I sedvanlig ordning vänder man sig inte till kanadensare. Har dom någon speciell lagstiftning mot Spam i Canada?

Inga kommentarer: