måndag 3 oktober 2016

Girighet och egoism

» Någon som är förvånad?

SKI, Svenskt Kvalitetsindex, har presenterat sin senaste undersökning av svenskens förtroende för bankerna. Är det någon som är förvånad när jag berättar att vårt förtroende har sjunkit ytterligare sedan senast och ligger nu lägre än vad det gjort någon gång under de senaste 20 åren. Svensken har helt enkelt uselt förtroende för våra banker, och i botten ligger de stora bankerna. I den absoluta botten hittar vi Nordea, som också är den bank som sjunkit allra mest sedan förra undersökningen - då man också låg i botten. Som sagt, är det någon som är förvånad? Det mest illavarslande tycker jag är att bankerna inte ens verkar oroade. Man fortsätter med sitt giriga beteende och fortsätter att totalt strunta i sina småkunder. Att tala om en käftsmäll är ingen överdrift. Men bankerna struntar fullständigt i vad vi kunder tycker. Det viktiga är att dom kan fortsätta att skära guld med täljknivar och betala ut bonusar och fantasilöner till slipsnissarna i toppen.

Jag roade mig med att gå till Svenska Bankföreningens hemsida. Här finns inte ett knyst om varför vi inte litar alls på bankerna. Inga bortförklaringar, inga ursäkter, inga redovisningar. Jag undrar om det hade varit lika tyst om en undersökning istället hade visat att svensken älskar sin bank? Däremot hittar jag på hemsidans startsida en hänvisning till en 30 sidor lång propagandaskrift om hur nära himmelriket vi har kommit med kortbetalningarna. Fast jag hittade inte en rad om att antalet kortbedrägerier ökar enormt! Kurvan pekat rakt upp i himmel(riket...). Fast jag hittade en länk till Myntkartan. Det är en service från Riksbanken där man ska kunna hitta var man närmast där man bor ska kunna växla in alla gamla mynt man har. Så jag gjorde en sökning från Åstorp för att se vart jag skulle kunna gå. Som Nordea-kund fanns det inte ett enda kontor i hela Nordvästskåne att välja. De bankkontor från andra banker som fanns tar bara emot sina egna kunder. En utökning av kartan visar att Nordea i hela Skåne ger denna service på ett kontor i Malmö. Punkt. Slut! Nordea är alltså Sveriges största bank. Att vi har uselt förtroende för banken tycker jag inte är svårt att förstå. Inte heller på Nordeas hemsida står det förresten ett knyst om undersökningen.

Björn Wahlroos
Kanske finns det här också anledning att påminna om Nordeas ordförande Björn Wahlroos syn på bankens kunder:

"Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."

Det är alltså vi vanliga kunder som är de där 80% idioterna. Dom 20% som pengarna ska flyttas till är väl dom som Nordea hjälpte med att skaffa brevlådor i skattesmitarparadis via Panama så att dom slipper betala skatter. Av en ren tillfällighet råkade jag trilla över den här lilla artikeln om Björn Wahlroos¨. Han berättar här att: "Kapitalism leder inte till exploatering". "Högre skatter botar inte underskott". "Jämlikhet är inte bra för tillväxten". "Inflation leder inte till högre priser". Jo, så intelligent är banken Nordeas styrelseordförande. Och han är alltså dessutom av den åsikten att 80% av kunderna är idioter. Det är en skam att det som är Sveriges största bank tillåts ha en ordförande med den synen på bankens kunder.

Någon som är förvånad över att vårt förtroende för bankerna stadigt sjunker, och att vi misstror allra mest just Nordea?

» Orbáns fiasko

I går skrev jag om Ungerns folkomröstning om EU och flyktingmottagandet. En folkomröstning som visade sig bli ett totalfiasko för Ungerns reaktionära premiärminister Viktor Orbán. Visserligen röstade mer än 90% av de som röstade för hans linje i folkomröstningen. Men, bara drygt 40% av de som var röstberättigade brydde sig om att rösta. Eftersom Ungerns författning säger att minst 50% måste rösta i en folkomröstning för att den ska vara giltig så var ju valresultatet ett totalt fiasko. Ungerns valkommission har också ogiltigförklarat folkomröstningen. Men uppenbarligen tänker Viktor Orbán strunta i detta. Jag tror att det är dags för Moderaterna att i EU-parlamentet tala om för sina partikamrater i Ungern att har man gått med i en organisation så får man följa de regler som gäller. Om inte, så får man ta konsekvenserna av detta och lämna. Släng ut Ungern ur EU om reglerna inte passar!

Inga kommentarer: