fredag 6 maj 2016

Vårda Allemansrätten

» Vad har folk innanför pannbenet

Maskros
Den svenska allemansrätten är en förmån som vi ska vara rädda om. Jag är privilegierad som boende i Åstorp och har tillgång till Söderåsens underbara natur inom gångavstånd. Jag är i princip uppe och springer på skogsvägarna på Söderåsen minst en gång i veckan. Gissningsvis är jag uppe och promenerar med min son en gång i veckan. Ibland bara en liten kort joggning- eller promenadrunda. Ibland lite längre. Oftast med en kamera om halsen när jag promenerar. Det är underbart att njuta av nyutslagen bokskog. Att njuta av en mark som är helt vit av vitsippor. Att njuta av att höra en hackspett som hackar på ett träd. Har man tur hoppar en ekorre över vägen framför mig. Har jag riktig tur kan jag se en flock hjortar stå och iaktta mig inne bakom träden. En gång har jag mött ett vildsvin bara ett par meter framför mig. Lyckligtvis med ett elstängsel emellan! Nästan allt är vackert. Till och med en närbild av en maskros är vacker. För visst är maskrosen en vacker blomma. Både som en enskild blomma eller som en hel äng gul av maskrosor. Det är bara inne i trädgården som jag helst vill slippa dessa vackra blommor.

Sopor

Men det händer att jag blir fly förbannad. Vad har folk innanför pannbenet om man trixar sig upp på en smal grusväg, antagligen en mörk kväll, för att göra sig av med sopor som man kan lämna helt kostnadsfritt på en avfallsanläggning några kilometer bort? Med vad tänker man? Man kan inte ha så mycket innanför pannbenet. Den här bilden (precis som maskrosen) är tagen i dag. På en plats där det regelbundet tippas sopor. Som sedan städas bort av markägaren (eller kommunen). En tid senare har någon ny tippat sin skit på platsen. Jag är i allmänhet en mycket fridfull man. Men jag undrar om jag hade kunnat hålla mig borta från våldshandlingar om jag kommit på den skyldige till detta. FY FAN!

Inga kommentarer: