onsdag 25 maj 2016

Tre tankar en dag mitt i veckan

» Gnäller som vanligt

Vilken av de svenska partiledarna är mest gnällig? Jag röstar på Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra. Har ni någonsin hört henne säga något positivt sedan hon blev partiledare för Moderaterna? Det är gnäll på precis allt - och jag menar ALLT. Hon är nog värre än mig på den punkten, och det trodde jag egentligen inte var möjligt. Men när jag granskar det hela så kan jag inte komma fram till något annat. Men det är nog det där med Stockholmarna som spökar. Hur som helst ser jag hennes kommentar till Stefan Löfvens nya regering. Att hon skulle varit nöjd vore kanske inte att förvänta sig, men.... Hur som helst handlar hennes klagomål om att den nya regeringen inte innehåller fler enkla jobb (dvs fler lågavlönade att passa upp), fler timmar i skolan (som kostar skattepengar) och fler poliser (som kostar pengar). Det var vad hon fick plats med på sin Twitter-kommentar. Hur hon ska höja utgifter på en massa håll och samtidigt sänka ännu fler skatter har jag inte riktigt förstått. Men det är kanske inte är meningen att förstå heller. Det måste kännas hemskt för henne att se att den svenska ekonomin faktiskt går riktigt bra (riktigt bra jämfört med våra grannländer). Men sluta vara så förbaskat gnällig!

» Vem är terrorist?

Förra året gick den 22-årige Dylann Roof in i en kyrka i Charleston i South Caroline i USA och sköt ihjäl 9 personer. Dylann Roof är vit och har bekänt sig till högerextrema rasistiska idéer. Alla de nio mördade personerna var svarta och det är uppenbart att massmorden var rasistiskt / politiskt motiverade. Nu kräver både delstatsdomstolen och den federala domstolen dödsstraff för mord och hatbrott. Men, varför talar man inte om terrorism? Hade mördaren varit en muslim som gick in i en kyrka och medvetet sköt ihjäl 9 personer hade det kallats terrorism! För övrigt är jag fortfarande, av ren princip, motståndare till dödsstraff. INGEN har rätt att döda någon annan!

» Det finns slantar

Moderatledaren kräver fler lågavlönade personer i vårt samhälle som kan passa upp de som har råd att betala. Några som har råd är våra höga direktörer. De fem högst betalda direktörerna på den svenska börsen fick förra året sammanlagt 295 miljoner kronor i ersättning. Mest får Astra Zenecas VD Pascal Soriot som plockar in 108 miljoner på ett åt. Det motsvarar 295.000 kronor om dagen, 7 dagar i veckan, 52 veckor per år. Det är dubbelt så mycket om dagen som Anna Kinberg Batras "enklare jobb" ska tjäna på ett helår. Jag vill egentligen inte säga något speciellt med att påpeka dessa saker. Men det förtjänar att fundera över...

Inga kommentarer: