tisdag 24 maj 2016

Mjölk, skadeglädje och annat

» Hur man mjölkar

Ingen med någorlunda mediaintresse lär väl ha missat att familjen Hjörnes Stampen-koncern, med bland annat Göteborgs-Posten, hotas av konkurs och därför har begärt rekonstruktion. Vilket något förenklat är ett sätt att försöka rekonstruera det hela, slippa betala en del skulder men slippa gå i konkurs. När man läser den allmänna rapporteringen så framställs det som att skälet är att man helt enkelt köpt upp för många andra tidningar och andra bolag och sedan inte kunnat betala räntorna på alla lån man tagit för att kunna köpa allt detta. Det vill säga något förenklat, man har gjort dåliga affärer. Och till detta allmänna problem för tidningarna i Sverige.

Girighet
Men, så läser jag Petter Larssons krönika i Helsingborgs Dagblad. Under åren mellan 2005 och 2013 kostade chefer och styrelsemedlemmar i Stampen sammanlagt mer än 800 miljoner kronor i bonusar och andra förmåner. Alltså förutom deras löner! Dessutom har man under samma period betalt 265 miljoner kronor i utdelning till ägarna. Bara den största ägaren Peter Hjörne fick under de här åren ut 78 miljoner kronor. Hade den här generositeten till de höga gubbarna inte gällt så hade man haft pengar kvar i koncernen att betala alla skulder på 1,2 miljarder kronor. Under den här perioden har Stampen-koncernen mjölkat sina uppköpta lokaltidningar på pengar för att kunna vara generös med alla bonusar och utdelningar. De båda Hallandstidningarna Hallandsposten och Hallands Nyheter gick under åren 2007-2013 med 195 miljoner kronor i vinst. Men under de här åren fick tidningarna betala in 260 miljoner kronor till ägaren Stampen-koncernen. Om Stampen med Göteborgs-Posten och ett stort antal lokala tidningar i Västsverige går i konken så beror det inte på tidningsbranschens kris. Det beror på en f.d. Burger-King direktör och ägares girighet. Dom borde skämmas öronen av sig!

» Skadeglädjen är den enda sanna glädjen

Blondinbella
Jag gläds över att Reklamombudsmannens opinionsnämnd i dagarna fällt Blondinbellas blogg för att ha publicerat reklam utan att ha tydligt annonserat ut det som just reklam. Det här är något som glädjer mig ofantligt. Dom här framgångsrika bloggarna som svämmar över av textreklam som man försöker göra sken av skulle vara redaktionellt material är en skam för hela bloggvärlden. Isabella Löwengrip Spångberg, som Blondinbella egentligen heter, medger att bloggen "är att se som en plattform för bloggarens olika bolag, i likhet med ett företags webbplats, och att det därför är naturligt att inläggen handlar om bloggarens bolag." Det vill säga hon medger att bloggen inte något annat än en enda stor reklamsajt för hennes bolag så att hon kan tjäna mer pengar. Alltså borde det stå "ANNONS" längst upp på sidan. Jag säljer rådet för 100.000 kronor till Isabella!

» Mobilen som fördummare

Är det någon som missat rapporteringen om alla mobilpratare som varit så upptagna av sin lilla pryl att dom travat ut i trafiken mitt framför bilar, cyklat rakt in i lyktstolpar, gått rakt in i träd, cyklat och vält och så vidare. Människor har till och med dött i olyckor eftersom dom varit så förblindade av sin mobil att dom inte varit medvetna om vad som pågår runt om dom. Ibland när man är ute kan mer än varannan människa man ser vara så upptagna av sin mobil att dom varit helt okunniga om vad som pågår runt om dom. Är detta verkligen det liv vi vill ha? Har jag blivit för gammal? Finns det inget roligare än att uppträda som en komplett idiot och gå omkring och prata för sig själv? Vart är vi på väg?

Varning för mobilpratare

Inga kommentarer: