tisdag 29 mars 2016

Vi är värdefulla

» Facebook, Säpo, IB och Spotify

Jag läste en krönika av Håkan Lindgren i Svenska Dagbladets Kulturdel med rubriken Så delar Facebook in användare efter hudfärg. Det handlar om att trots att man i sin registrering inte behöver ange hudfärg / ras eller motsvarande så samlar Facebook in så mycket uppgifter om oss att man kan styra reklamen baserat på liknande urval. I USA kan reklamköpare köpa reklamplats med urval som "Hispanic", "African American", "Asian American" eller "Non-multicultural". När det nyligen gjordes reklam för filmen "Straight outta Compton" fick "African American" se en version av trailern med Ice Cube och Dr Dre medan vita Facebook-användare fick se en annan version med gangsterscener där svarta bråkade med polisen. Men man registrerar inte ras.....

Världsautismdagen
Vi vet alla hur mycket som registreras genom sökningar man gör via Google. Har man (o)tur dyker det upp reklam för exakt samma produkt på Facebook fem minuter senare. Vi som är Facebook-användare är inte alls Facebooks kunder. Vi är istället den produkt som Facebook säljer till annonsörerna. Min dröm är att helt enkelt krångla till det för alla dessa samkörningar av register.

Jag är på väg med detta. Jag har god hjälp av min yngsta 18-åriga son med detta. Jag har ju märkt att det även finns kopplingar med Spotify och vårt musikval där. Kimmy, min yngsta son, är autistisk. Han gillar musik. Det är alltså han som använder mitt Spotify-konto mest - nästan enbart han. Jag är imponerad över hans förmåga att på Spotify hitta bra musik. Med tanke på att han inte har något talspråk och med största sannolikhet inte kan läsa så är jag imponerad över hans fantastiska förmåga att leta fram bra musik. Med jämna mellanrum kommer jag på honom att sitta med sin IPad och digga Cornelis Vreeswijk, Nationalteatern osv. Fast ibland lyssnar han på annan musik som jag inte begriper ett dyft av. Men, hans sätt att spela musiken på sin IPad måste ge nätets faktainsamlare en hjärnblödning. Det kan vara de första 10-20 sekunderna om och om igen, samma låt om och om igen osv. Detta glädjer mig, för det är ju mitt konto som används och när detta kopplas till mina sökningar (och andra familjemedlemmars) på Google samt ett udda användande av Facebook så bör hårddisken börja ryka någonstans.

Det enda vi kan vara övertygade om är att dom tjänar slantar på oss - även om vi får "rätt att utnyttja" tjänsten gratis. Det är ju så dom lockar in oss så att dom kan sälja oss sedan.

Inga kommentarer: