torsdag 31 mars 2016

Girighetens ansikte

» När girigheten skiner igenom

Findus i Bjuv
Nordvästskåne har i dag nåtts av beskedet att Findus har för avsikt att lägga ner sin produktion i Bjuv. Bjuv är grannkommun till min egen kommun Åstorp, och Bjuv är helt beroende av Findus. I Bjuv har man helt nyligen byggt nytt och håller fortfarande på med investeringar. Går man in på hemsidan söker man där efter personal. Men, helt plötsligt i dag, kommer ett överraskande besked. Produktionen läggs ner. Till något sådant måste det finnas en förklaring? Och det gör det!

Förra året köptes Findus upp av ett företag som heter Nomad Foods. Ett helt nystartad investeringsbolag placerat på Brittiska Jungfruöarna och som skapades 2014. Dom har satsat på att köpa upp flera livsmedelsindustrier i Europa. Nu har man alltså kommit på att det blir lite billigare att producera maten i andra fabriker i Europa som man också köpt upp. Vad man har tänkt göra med hela anläggningen i Bjuv har jag ingen aning om. Bara överge och lämna till sitt öde? Det som är Findus i dag skapades i Bjuv redan 1903 som Skånska Frukt-vin- & Likörfabriken. 1941 köpte Marabou upp det hela och gav fabriken namnet Findus (som betyder FruktINDUStri). Och sedan har det vuxit och vuxit och bytt ägare lite då och då. Nu har alltså några anonyma kapitalägare, formellt registrerade på British Virgin Islands, tagit över. Och då gäller det att göra snabba pengar. Alltså läggs Findus i Bjuv ner.

Jag har bestämt mig för att när nedläggningen görs sluta köpa Findus-produkter. Det finns andra SVENSKA produkter att köpa. Jag får lösa ut mina premier först bara. Jag uppmanar er alla att vara beredda att totalbojkotta Nomad Foods produkter; Findus, Iglo, BirdsEye, La Cocinera och Lutosa när nedläggningen är gjord. Där slantarna talar finns inget annat språk att tala än att själv använda slantarna!

Inga kommentarer: