söndag 13 september 2015

Flyktingar behövs

Skåne
» Vissa tar ansvar

Jag såg i min lokala Helsingborgs Dagblad en karta över de skånska kommunerna som visar hur många asylsökande med uppehållstillstånd de olika kommunerna tagit emot under det sista 1½ året, från jan 2014 till och med juni 2015. I toppen ligger Östra Göinge med 28,6/1000 innevånare. Sedan kommer Perstorp med 22,2, Osby med 16,2, Örkelljunga med 12,7, Bromölla och Kristianstad med 11,9, Hässleholm 11,6, mitt eget Åstorp med 11,2, Landskrona med 11,1, Simrishamn med 10,8 och grannkommunen Bjuv med 10,5. Detta är de med över 10/1000 innevånare. I den absoluta botten hittar vi Staffanstorp med 0,5, Vellinge med 0,6, Lomma 0,9, Höör 1,7, Lund och Kävlinge med 1,8, Höganäs 1,9, Skurup 2,2, Svedala 2,3, Sjöbo och Klippan 2,7. Detta är de kommuner som ligger under 3/1000 innevånare. Med enstaka undantag kan vi notera att det är gamla Kristianstads län som ligger högt medan kranskommuner kring Malmö ligger lågt. Vi kan också notera att moderatstyrda kommuner ligger lågt (det finns undantag). I topp ligger t.ex. Östra Göinge vars moderata kommunalråd beklagar sina partikamrater och är mycket kritisk mot sina partikamrater. I ETC läser jag folkpartiets Cecilia Wikström konstatera att Angela Merkel har insett vad som behövs. Europa får en allt mer åldrande befolkning samtidigt som födelsetalen är för låga. Antalet tillgängliga i arbetskraften minskar och Europa måste ha en invandring för att klara oss. För vår egen överlevnad MÅSTE vi ha en invandring. Fast sådana avancera tankar begriper naturligtvis inte Sverigedemokrater och många Moderater!

Själv har jag tillbringat en stor del av arbetstiden under helgen åt att förbereda att flyktingboende för en grupp flyktingar från främst Syrien som till slut kom strax innan jag skulle cykla hem från jobbet.

Inga kommentarer: