fredag 24 juli 2015

Verkligheten

En dollar
» En annan verklighet:

Tänk vad man kan bedra sig. Till och med jag har gått på myterna från landets enade kör av skattekverulanter som hävdar att vi i Sverige beskattar ihjäl de företagsamma. Att det inte går att bli förmögen i Sverige. Tjänar man pengar i Sverige så beskattas man antingen ihjäl eller också flyr man landet. Men, så läser jag i Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga om en lista som Business Insider gjort och som visar vilka länder i världen som har flest miljardärer (dollarmiljardärer alltså) per capita. Totalt finns det enligt listan 1829 dollarmiljardärer i världen. Av dessa bor 23 stycken i Sverige. Det innebär att 1,25% av världens dollarmiljardärer bor i Sverige. Knappt 1,5 promille av jordens befolkning bor i Sverige. Den här tabellen toppas naturligtvis av ett antal skattesmitarparadis. Men sedan.... Hur som helst är de 12 länderna i topp: Monaco, Saint Kitts and Nevis, Guernsey, Hongkong, Cypern, Schweiz, Singapore, Island, Sverige, Israel, Norge och Libanon. 3 av de 12 länderna i topp-12 är alltså Nordiska högskatte- och välfärdsstater. Sverige ligger på 9:e plats med sina 23 dollarmiljardärer på knappa 10 miljoner innevånare. Nästa gång någon av högerns skattekverulanter klagar på hur vi beskattar ihjäl driftiga människor så tryck upp den här listan i nyllet på dom och be dom dra dit pepparn växer. Deras idolstat USA kommer inte ens upp på 15-i-topp.

Själv tycker jag att en hel del av de här jepparna gott kan beskattas lite mer. Att dom genom sin användning av slantarna visar att dom har på tok för mycket står klart. Alla dom här slantarna (som vi blivit lurade på) skulle kunna göra stor nytta på en hel del andra håll.

» Tror f-n de':

Nej till Spam
Min presentation av skitmejl som trillar in i mina epostlådor har pågått länge, och lär väl inte ta slut heller den närmaste tiden. Jag blir därför lite tveksam när jag ser hos SVT att säkerhetsföretaget Symantec hävdar att nu för första gången på tolv år så är mindre än hälften av all e-post skräppost. Enligt Symantec var i juni 49,7% av all e-post skräppost, dvs mindre än hälften. Och trenden är att andelen sjunker. Den 14 juli skickades totalt 25 miljarder mejl, av vilka 46,4% var skräppost. Att andelen minskar beror bland annat på intensivt arbete från polisorganisationer som FBI, Interpol och andra. Att man vill ha bort "skiten" beror inte bara på risken för virus och annat elakartat, eller på vår irritation utan även på alla resurser som går åt. Men Symantec blir ju arbetslösa...

Hur som helst tänkte jag i dag inte heller ta något nytt exempel i min serie. Men jag kan väl berätta att jag skrattade lite i varje fall i dag. För en dryg månad sedan, den 21 juni presenterade jag som Bedragare del 187 ett Spam som trillar in som kommentar till bloggen i en 7-8 exemplar varje dag. Det är ett nytt blogginlägg som får kommentaren varje gång, och man försöker tydligen sälja olika mindre lämpliga läkemedelsprodukter. Hur som helst, det som gav mig skrattet var att "kommentarerna" denna gången kom till ett mycket gammalt blogginlägg som fortfarande är mycket populärt och ständigt ligger högt i topp bland besökarna. Och det är nog många besvikna Google-användare som inte får den sida dom hade hoppats på. Rubriken på blogginlägget är Carola Häggkvist naken. Och det handlar naturligtvis inte alls om att Carola Häggkvist är naken. Det handlar bara om hur många som söker efter "Carola Häggkvist naken" och som hamnar på Sven Tycker eftersom jag skrivit dom orden på bloggen. Och nu försökte man alltså sälja läkemedel via en "spam-kommentar" till ett gammalt blogginlägg från 2006! Komik på hög nivå. Kan man hoppas på att utvecklingen i varje fall fortsätter, att skräpmejlen minskar!

» Ryanair:

Ryanair

För övrigt anser jag att Ryanair ska bojkottas.

Inga kommentarer: