torsdag 23 juli 2015

Var våra pengar hamnar

Girighet
» Vinstrekord för giriga banker:

I fredags hade jag lite tankar med anledning av våra storbankers ganska bra överskott. I fredags hade tre av de fyra storbankerna (Nordea, Swedbank och SEB) publicerat sina kvartalsresultat för andra kvartalet. Den sammanlagda vinsten för de tre bankerna under de senaste 3 månaderna var 22 miljarder kronor (22.000.000.000)! Återstod gjorde då Handelsbanken. Dom presenterade sitt resultat i går. Och för dom gäller uppenbarligen inte heller några dåliga tider. Snarare verkar det vara lönsamt med usla räntor. SHB gjorde hur som helst 2:a kvartalet en vinst på nästan 5,3 miljarder kronor - den högsta vinsten banken någonsin gjort på ett kvartal! Totalt gjorde alltså de fyra storbankerna en vinst på 27 miljarder kronor på tre månader. Det är upp med 12,5% sedan förra året. Fördelat på varje svensk (pensionär till dagisbarn) och fördelat på varje dag (inklusive lördag-söndag) så gör de fyra bankerna en vinst på 30 kronor. Det är alltså mer än en krona på varje svensk, varje timme dygnet runt. Hör ni hur taxametrarna tickar, hela tiden, för varje svensk. Tror ni att bankerna är nöjda? Uppenbart är att Nordeas ordförande Björn Wahlroo$ hade helt rätt när han sade att 80% av människorna är idioter, och att det är bankernas uppgift att se till att pengarna förs över till de andra 20% som begriper sig på pengar.

» Mina egna fördomar:

Jag har ett medgivande att göra. Jag har fördomar! Jag har förutfattade meningar! Ja, så är det faktiskt, och jag erkänner det. Vad det handlar om? Under de senaste dagarna har jag ju berättat flera gångar (vältrat mig i det skulle kanske vissa säga) om polisärendet i Halland där polisen hittat mer än ett halv ton sprängmedel. Där en av de inblandade är en ökänd nazist. Av helt förklarliga skäl är bland annat SÄPO inkopplade. De hemska associationer man får när det samtidigt är exakt fyra år sedan norrmannan Anders Behring Breivik med bland annat sprängmedel mördade 77 personer i Norge är hemska. Samtidigt läser man att den ökända nazist som finns bland de misstänkta sagt att han skulle kunna övertrumfa Anders Behring Breivik. Men hur kommer jag till mina fördomar? Jo, en av de som greps som inblandad (med bland annat tändhattar i bilen) var en aktiv Sverigedemokratisk lokalpolitiker. Som sedan dess nu efter uppmaningar först lämnat sina uppdrag och sedan tydligen helt lämnat partiet. Vad har det med förutfattade meningar och fördomar att göra? Att jag i sedvanlig ordning hackar på Sverigedemokrater? Nä, där har jag inte fördomar, jag bara inser verkligheten. Men, jag har hela tiden förutsatt att det var någon korkad medelålders gubbe bland alla de andra korkade SD-gubbarna. Och så visar det sig att det rör sig om en 70-årig kvinna (mamma till den unga nassen). Tänk vad man kan bedra sig. Jag utgick i mina fördomar från att det naturligtvis var en karl - och så är det en gammal tant! Tänk vad man kan bedra sig när man har fördomar.

» Ryanair:

Ryanair

För övrigt anser jag att Ryanair ska bojkottas.

Inga kommentarer: