tisdag 9 juni 2015

Kvinnokamp

Stork
» Dagens mest korkade citat: - "Svenska pappor är tragiska med sina blöjbyten!" Sagt av den s.k. Hollywoodfrun Anna Anka som tycker att det är mer normalt med amerikanska män som får panik om de är ensamma med sina barn i tjugo minuter. Om citatet är korrekt så är ju faktiskt Anna Anka mer korkad än vad jag redan trodde hon var. Och jag trodde inte att det var möjligt att bli mer korkad än vad hon redan utger sig för att vara. Jag tvivlar på att amerikanska män är så korkade och tafatta som Anna Anka försöker utpeka dom som. Men, en stor eloge till svenska män. Ni är, delvis tack vara en fantastisk svensk föräldraförsäkring, kanske världens bästa pappor. Anna Anka kan stanna på andra sidan vattnet bland resten av knäppgökarna där!

Ett annat gott skratt (men med tragiska tårar i bakgrunden) får jag när jag läser dagens ledare i Svenska Dagbladet författad av Maria Ludvigsson med rubriken: - "Ogilla kvinnolöneläget". Men det är inte rubriken jag ogillar, det är slutsatsen. Marias slutsats är att den svenska föräldraförsäkringen är alldeles för generös så det är dags att skära ner och begränsa! Gå och dra en gammal mossig filt över dig!

Ebba Busch Thor
» Kristdemokraterna rensar ut: Jag ser och hör att Kristdemokraternas nya partiledare Ebba Busch Thor börjat utrensningen av de som tycker annorlunda. Nu har gruppledaren i riksdagen för Kristdemokraterna, Emma Henriksson, fått besked om att hennes tjänster som gruppledare inte längre är önskvärd. Alltså har hon, om än motvilligt, lämnat posten. Hon sitter dock än så länge kvar i Riksdagen och som andra vice partiledare. Ebba Busch Thor har valt att inte alls kommentera det hela. Det står väl någonstans i Bibeln att man ska hålla tyst antar jag. Läst i Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och hört i Sveriges Radio och sett på SVT.

Och på tal om samarbetssvårigheter så ser jag att vår moderata landshövding Margareta Pålsson blivit osams med sin länsöverdirektör Carl Älfvåg så han får lämna sitt jobb efter bara ett år. Undrar om det kan finnas något i familjen och det där med samarbeten. Jag har ju ett antal gånger kommenterat min hemkommuns ledande moderat, Pontus Pålssons, oförmåga att umgås med andra. Mamma, f.d. moderat riksdagsledamot och nu landshövding har tydligen också problem på den punkten. Fast det är inget jag kommer ihåg från den tid jag träffade henne lite då och då.

Inga kommentarer: