söndag 26 april 2015

Moralpannkaka

Ebba Busch Thor
» Ebba trampar i klaveret: När religionen går in så går vettet ut. Detta är något som jag, som ateist, tycker gäller alla religioner. Enligt mitt sätt att se på saken så har vi alla rätt att tro på sagor, ha en religiös tro. Men vi har inte rätt att på olika sätt tvinga på andra de värderingar som denna religiösa tro ger oss. Det innebär t.ex. att religionen ska hållas borta från politiken och styrandet av samhället. Sedan gäller detta Kristdemokrater, Islamister, Hindunationalister eller för den delen en Judisk stat. Uppenbart är hur som helst att nyvalda Ebba Busch Thor ska försöka tvinga på samhället sina religiösa värderingar. Trots löfte om motsatsen innan hon blev vald, har hon nu deklarerat att hon ska arbeta för en samvetsklausul som skulle innebära att de som jobbar inom sjukvården, t.ex. barnmorskor, ska kunna vägra att delta i utförandet av aborter. Dvs att den som söker vården för hjälp med en abort inte kommer att få hjälp av personalen om denna väljer att inte sköta sitt jobb. Jag ska fråga Ebba Busch Thor om denna samvetsklausul också ska gälla mig? Som anställd på Migrationsverket är jag delaktig i att utvisa / avvisa personer till andra länder på villkor som jag egentligen inte alls håller med om. Jag tycker helt enkelt att den svenska migrationspolitiken på många områden är felaktig. Enligt Ebba Busch Thors sätt att resonera skulle jag ha rätt att vägra arbeta med utvisningar / avvisningar som jag tycker är fel. I mitt tidigare arbete på Försäkringskassan skulle jag ha haft rätt att vägra avslå ansökningar om jag moraliskt tyckte att den som sökte ersättningen borde ha ersättningen. Polismannen som tycker att det borde råda fri fart skulle ha rätt att vägra skriva ut fortkörningsböter. Du är totalt ute och reser Ebba! Har jag valt ett visst jobb och yrke så ska jag faktiskt utföra det arbete som är förknippat med detta jobbet. Om det inte passar min moral (och det respekterar jag) så får jag söka mig om efter ett annat jobb. Jag kan inte välja och vraka bland de arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Jag har jobbat på Försäkringskassan, jag har jobbat som socialsekreterare och jag jobbar alltså på Migrationsverket. I alla dessa jobb har jag ibland tvingats fatta beslut som jag tycker är fel. Men, jag måste faktiskt följa lagen. Tycker jag sedan att lagen är fel får jag arbeta politiskt för att ändra lagen. Jag kan t.ex. via min blogg argumentera för en lagändring. Men, jag måste följa lagen - punkt! Vi kan inte ha ett samhälle där alla fattar sina beslut efter sina egna värderingar och inte efter de lagar som en majoritet beslutat. Detta gäller även religiösa barnmorskor i Ebba Busch Thors samhälle. Till all lycka verkar stödet för Ebba Busch Thors utspel inte vara så stort. Även bland Högerallianskollegerna tycker man att hon är ute och reser. Kanske kan jag begära en samvetsklausul i mitt regelbundna uppdrag som Valförrättare i samband med våra val? Jag begär att slippa räkna valsedlar för Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna?

Trafikläget - jomenvisst
» Olika prioriteringar: Det händer att man funderar över vilka prioriteringar som görs. Av en ren tillfällighet kollade jag upp "trafikläget" på den järnvägslinje som passerar genom mitt Åstorp. Och den berättar: - "Det finns inga inrapporterade trafikavvikelser på de linjer du sökt." Något som ju onekligen är en sanning med modifikation. Trafiken här i Åstorp är nämligen helt inställd under helgen! Och hur det kan kallas "inga inrapporterade trafikavvikelser" har jag svårt att förstå. Trafikverket håller faktiskt just nu på med en omfattande ombyggnad och modernisering av hela järnvägsstationen och bangården. Under den gångna veckan har i stort sett alla elledningar och stolpar rivits ner. Så ska det fortsätta till i höst när vi äntligen ska få en modern järnvägsstation redo för ökad trafik främst på Söderåsbanan men även Skånebanan. Två banor som möts här i Åstorp. Men, jag kan alltså inte förstå hur helt inställd trafik kan kallas "inga trafikavvikelser". Alla har faktiskt inte nåtts av den information som delats ut. Hur som helst känns det positivt att det sker något underhåll och några investeringar i det svenska järnvägsnätet. Och jag ser fram emot att vi ser en effekt av de investeringar som sker. Nämligen att Åstorp ska återfå direkttåg till Malmö. Senaste beskedet är att persontrafiken på sträckan Åstorp - Billesholm - Svalöv - Teckomatorp - Lomma - Malmö ska inledas 2017, dvs lagom till att jag blir pensionär. Enligt de ursprungliga planerna skulle trafiken redan varit i gång. Men, vi vet ju alla hur det är med pengar till järnvägsinvesteringar!

» Bedragare del 153: Fjäskar man in sig för mycket så blir det inte trovärdigt. Att påstå att min blogg, Sven Tycker, har en inspirerande layout är helt enkelt inte trovärdigt. Att skicka detta som en kommentar till ett blogginlägg som skrevs för nästan 9 år sedan är inte heller trovärdigt.

Anonym har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "En dålig FN-resolution":

I'm extremely inspired alpng with your writing abilities and also with the layout on your blog. Is this a paid topic or did you customize it your self? Anyway stay up thhe excellent hig quality writing, it's rare to look a nice weblog like this one nowadays..

my weblog; mont blanc pens for sale

Den här typen av kommentarer till blogginlägg dyker upp flera gånger om dagen. Men, alla kommentarer modereras så dom publiceras ju inte. Det är bara ett j-vla jobb att kasta möget.

Inga kommentarer: