» Bubblan som sprack: Svenska Dagbladet uppmärksammade i fredags att det då var exakt 15 år sedan som Stockholmsbörsen stod som högst innan den s.k. IT-bubblan sprack. Den dagen var fyra av de sju högst värderade bolagen på börsen verksamma inom IT-sektorn. Sedan sprack bubblan och många snabbt förmögna var plötsligt inte längre förmögna. Det försvann många hundratals miljarder. På ett par år hade börsvärdet halverats, och det tog i princip 7 år innan Stockholmsbörsen hade återhämtat sig. Och nu är vi uppenbarligen på väg in i en ny bubbla. I dag är tre av de sju högst värderade bolagen på Stockholmsbörsen banker. På tre år har det totala börsvärdet på Stockholmsbörsen fördubblats. På sex år har börsvärdet fyrdubblats. Är vi inne i en ny finansbubbla? Gissa vem som får rädda bankerna nästa gång dom kraschar?
» Blogg 100 utmaningen del 7: Vem kan man lita på? En fungerande demokrati kräver också att det finns media som vi litar på. Varje år i samband med Mediadagarna presenteras en årlig Förtroendebarometer där vi får veta vilka media och institutioner som vi litar mest på (och minst på). Och det är utan konkurrens Public Service som vi har förtroende för. Även om siffrorna även här har sjunkit lite smått. Sämre ligger de kommersiella TV-kanalerna till. SR får siffran 71 och SVT får 67 medan TV4 nu är nere i 30. Dvs mindre än hälften av Public Service, och skillnaden ökar. 2007 var det 70-45 mellan SVT och TV4! TV3 får 11 procent! Dom vill nog helst inte vara med, det säger ju allt om kalkonkanalerna som fyller sin sändningstid med rappakalja och mög. När det gäller tryckt media ligger vår lokala morgontidning (49) och Dagens Nyheter (47) sämre till än Public Service, men trots allt bättre till än den kommersiella TV:n. Kvällspressen ligger i botten och konkurrerar med TV3. Även om Aftonbladet (16) trots allt ligger mindre risigt till än Expressen (11). En media som fyller sin uppgift och som vi litar på är en förutsättning för en fungerande demokrati. Och tydligen är det Public Service vi får sätta vår förhoppning till. Detta är dagens fundering inom utmaningen #blogg100.
» Bedragare del 126: Det har tydligen blivit något problem med mina betalningar för filmtjänsten Netflix. Hur som helst är Netflix uppenbarligen i varje fall mycket tacksamma för att jag använder deras tjänst.
Hej!
Vi vill tacka dig för att du använder Netflix.
Tyvärr har vår ekonomiavdelning upptäckt att det inte gick att debitera ert konto.
För att du ska kunna fortsätta använda våra tjänster utan avbrott måste du uppdatera dina faktureringsuppgifter.
Vänligen besök denna sida för att fortsätta använda Netflix.
Hela processen tar 2-3 minuter.
Tack för din tid.
Det är tråkigt att du lämnar oss.
Det stora problemet är att jag faktiskt inte är Netflix-kund. Jag kommer alltså inte att bry mig om att ägna de där 2-3 minuterna åt att berätta för bedragarna vilken kontokort jag har så att dom kan hjälpa mig att tömma mitt konto. Fast så här precis efter månadsskiftet är där ändå redan tomt... Jag ägnar istället ännu fler minuter åt att berätta för er att slänga skiten i papperskorgen om ni också får det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar