tisdag 3 februari 2015

Slantarna vinner alltid

Pengar luktar inte
» Pengar luktar inte: Adblock Plus är det mest populära programmet i världen för att blockera / stoppa bannerannonser när man surfar runt på Internet. En bra tanke kan tyckas. Nu läser jag i en liten notis i Svenska Dagbladet att Financial Times avslöjat att jättar som Google, Amazon och Microsoft betalt ut pengar till bolaget bakom Adblock för att programmet inte skulle blockera just deras annonser! Du har helt enkelt noll koll på vad som händer på Internet. I går skrev jag på Facebook en kommentar på min systers inlägg som handlade om tåg och tågförbindelser. Cirka 10 sekunder efter detta dök det upp en annons på Facebook för modelltåg! För några veckor sedan sökte jag via Google efter köksstolar. När jag strax efter var på Facebook, vad möts jag av? Jo en annons från Jysk om matrumsmöbler! "DOM" vet precis ALLT om oss. Övervakningen av vad vi gör är utan maskor. Tro inte att du kan lura DOM! På annat håll läste jag om den unga mannen från Bangladesh som skapat en sajt som hjälpte till att flyga billigare. Tricket bygger på att flygbiljetternas pris bygger på tillgång och efterfrågan. Det innebär att en flygning New York - Paris kan vara dyrare än en flygning New York - Stockholm även om den senare resan bygger på att man byter flyg i Paris. Den unga mannens sajt bygger på att hitta sådana billigare resor som innehåller planbyte men man hoppar av flyget och flyger inte med den sista biten. Billigare biljett, men flygbolagen flyger med tomma stolar och förlorar pengar. Nu har flygbolag och biljettsäljare stämt den unga mannen på mångmiljonbelopp för att dom förlorar pengar på hans sajt. Har man köpt en biljett så har man tydligen förbundit sig att flyga också. Som sagt, pengar luktar inte!

» Långt mellan M och SD: Jag ser att den Sverigedemokratiska tidskriften Samtiden ska få en ny politisk redaktör och ansvarig utgivare. Han heter visst Markus Jonsson. Han var tidigare pressekreterare för moderaten Sten Nordin och innan dess ledarskribent på Moderattidningarna Barometern och Östgöta Correspondenten. Det är ibland inte så långt mellan Moderaterna och Sverigedumokraterna!

» Bedragare del 100: Visst är det ett jubileum, men det är ju trots allt inte så mycket att fira. Jag har hur som helst valts ut som kandidat för att bli representerad i "2015 Worldwide Branding Registry of Distinguished Professionals and Executives", och det måste jag väl vara smickrad över? Vad det är vet jag inte, men jag lät Google translate översätta det till: "Global Branding kansli Ärade personal och chefer", och det säger ju mycket.

Dear,

You were recently chosen as a potential candidate to represent 2015 Worldwide Branding Registry of Distinguished Professionals and Executives.
We are pleased to inform you that your candidacy was formally approved January 2nd. Congratulations. The Publishing Committee selects potential candidates based not only upon their current standing, but focusing as well on criteria from executive and professional directories, associations, and trade journals.
Given your background, the Director believes your profile makes a fitting addition to our publication. There is no fee nor obligation to be listed. As we are working off of secondary sources, we must receive verification from you that your profile is accurate. After receiving verification, we will validate your registry listing within seven business days.
Once finalized, your listing will share prominent registry space with thousands of fellow accomplished individuals across the globe, each representing accomplishments within their own geographical area.
To verify your profile and accept the candidacy, please visit here.

Our registration deadline for this year's candidates is January 31st. To ensure you are included, we must receive your verification on or before this date. On behalf of our Committee, I salute your achievement and look forward to welcoming you to our association.
Sincerely,

Benjamin Morisson
Editor in Chief
Worldwide Selection Committee 2015

Intressant är att jag fått det här mejlet minst 7 gånger sedan första gången den 19 januari. Alla mejlen kommer från olika personer: Carmela Wilcox, Gerard Woody, Ollie Keys, Lon Mueller, Marina Jordan, Monroe Beck och Cruz Burns. Och alla mejlen har samma datum för sista svarsdag, dvs 31 januari. Och detta trots att ett par av mejlen inte kommit förrän nu i februari. Alla verkar ha samma adress som länken leder till i Ryssland. Men den sidan ligger nere! Totalt meningslöst skit alltså. Jag får nog glömma att hamna i något register över "Ärade personal och chefer".

Inga kommentarer: