måndag 15 december 2014

Funderingar en måndag

» Kent snackar strunt: Sverigedemokraten Kent Ekeroth ger sig inte. Han är övertygad om att kriminalitet beror på etnicitet. Dvs svenskar begår inte våldsbrott vilket däremot muslimer och annat mörkhyat löst folk gör. Han har därför motionerat om att man ska registrera fångars ursprung. Var dom är födda och var deras föräldrar är födda. Han är nämligen helt övertygad om att kriminalitet ligger i blodet. Det trodde nazisterna i Tyskland också som 1935 införde att judar (m.fl.) skulle registreras speciellt. Kent vet ju allt om kriminalitet av egen erfarenhet. Han är ju mest känd för den s.k. "järnrörsincidenten" som kan ses här eller varför inte det här. Den mannen har god erfarenhet av våldsbrott. Det finns ett försök att titta på vilka det är som hamnar i finkan. Här nere ser ni en form av sammanställning som visar de vanligaste namnen på de som under ett antal år 2009-2013 dömdes till fängelse. Ju större text, desto vanligare. Observera att vi hittar Kent långt ner på vänster halva en bit från mitten, klart vanligare än Ismail och Khalid för att ta några exempel. Annars är det faktiskt så att de försök som gjorts visar att det inte är etnicitet som avgör risken för kriminalitet. Däremot utbildningsnivå, fattigdom och liknande faktorer. Vad Kent Ekeroth bevisar är bara att han är rasist. Och eftersom partiet står bakom hans motion är också partiet Sverigedemokraterna rasister. Punkt, slut!

De vanligaste fångnamnen

Vanligaste fångnamnen i svenska fängelser
Baserat på 53 464 strafftidsbeslut från Kriminalvården mellan 2009-03-01 och 2013-01-14

Centerpartiet
» Dagens citat: Det måste vara dessa kloka ord från vår tidigare statsminister Göran Persson med anledning av att han inte tror att det är någon idé för Stefan Löfven att försöka få ihop någon form av överenskommelse med Annie Lööf och Jan Björklund. - "Det är inte två mittenpartier längre, när man kommer ut i bygderna så träffar man en centerpartistisk rörelse som är som förr, men det som finns här i Stockholm... det är ju partier som ligger till höger om Moderaterna". Så sant, så sant. Du är ju intelligentare än vad jag trodde! Detta har ju jag sagt länge.

SD:s kamp
» När katten är borta dansar råttorna på bordet: Nog är det så man kan tolka alla de nya klavertramp från diverse Sverigedemokrater som poppar upp nu när inte Jimmie Åkesson håller sin brokiga samling i öronen. Det är många Sverigedemokrater som passat på att lufta sina innersta, men ack så vidriga, tankar. En som inte begripit ett dugg är t.ex. Riksdagens vice talman Björn Söder. Han slogs hårt för att få bli vald till vice talman, att traditionerna skulle hållas. Men nu när han valts har han glömt allt. Bland annat det faktum att Talmännen är just talmän och inte längre aktiva politiker som gör provokativa utspel. I en intervju i Dagens Nyheter passar han på att släppa ut rejäla illaluktande rapningar när han deklarerar att Judar och Samer t.ex. inte är Svenskar. Och jag begriper faktiskt inte hur han får ihop det trots att jag läser intervjun flera gånger. "Svensk" är ingen folkgrupp eller liknande. Enligt mitt sätt att se det är man "Svensk" om man bor i Sverige, och det oberoende av etniskt ursprung, som jude, same, indian eller vad vi nu kan komma på. Jag kan sträcka mig till att man juridiskt kan ställa kravet på medborgarskap. Men bor man i Sverige och är svensk medborgare är man svensk - punkt slut! Däremot kanske man inte tillhör samma "folkgrupp" som vi som härstammar från Vikingarna i de skandinaviska länderna och är fyllda av vikingablod. Bor man i Sverige, är svensk medborgare och känner sig som svensk, då är man också svensk. Sen kan man vara same, jude, arab, indian, kines osv. Kraven på att Björn Söder bör lämna sitt uppdrag som talman sprider sig efter hans rejäla klavertramp. Och jag instämmer! Som talman representerar man hela svenska folket, inte bara inskränkta Sverigedumokrater. Det är uppenbart att det var ett felaktigt beslut av Riksdagen att välja Björn Söder till talman. Han har inte begripit ett dugg av vad det handlar om. Jag instämmer med Vänsterpartiets Rossana Dinamarca som gjorde klart i Riksdagen att: - "Du är inte min talman"! Jag förstår allt mer varför SD:s meningsfränder i Danmark och Norge, Danskt Folkeparti och Fremskrittspartiet, inte ens vill ta i Sverigedemokraterna med tång. Se det här inslaget så begriper du. Byt ut Björn Söder! Jag undrar om jag får kalla mig svensk? Precis som de flesta andra "svenskar" så har jag ju anfäder som en gång invandrat till Sverige. Själv har jag ju bland annat blod från Valloner som invandrade till Sverige på 1600-talet.

Blogg 24
» 10 dagar kvar: Det blir allt svårare att uppbåda någon julkänsla. Dels handlar det ju om att vi förknippar julen med snö. Och vi är långt ifrån snö. Det regnar! Vädermässigt är det snarast höst och inte vinter. Och detta trots att det nu är mindre än en vecka kvar till Vintersolståndet. Sedan ska det vända heter det. Och det är ju något vi kan hoppas på, för det är bara mörkt, mörkt och mörkt. Och även ute i världen är det mörkt. Julen förknippar vi ju med glädje, medmänsklighet och humanitet. Men just nu känns det som om det är motsatsen som gäller. I USA läser jag att förre vicepresidenten Dick Cheney hyllat de som torterat fångar med yttranden som: - "Förhörsledarna borde hyllas och få medalj". Och i Sverige har företrädare för Sverigedemokraterna gått ut och försvarat användande av tortyr mot fångar. Nu är jag inte kristen, men Julen är en i grunden kristen högtid och man predikar INTE tortyr av andra människor. Tortyr är ALDRIG acceptabelt. Samtidigt nås vi i media av uppgifter om en uppenbarligen muslimsk knäppgök i Sydney som på samma sätt totalt missförstått sin religions budskap. Jag KAN inte få till någon julstämning. Detta är mitt 15:e julblogginlägg i mitt löfte till #Blogg 24.

» Bedragare del 70: Så här i juletider kan det ju vara bra med ett extra lån. Att låna 10.000 dollar kostar bara 55 euro. Och mejlet måste vara statskontrollerat eftersom det kommer från "gov.ar" som väl är Myndigheterna i Argentina.

Dollar

audiencias@avellaneda-ba.gov.ar
lö 2014-12-13 22:02

Good day Sir/Ma,
We are giving out Christmas bonanza loan of the amount of $ 10,000 only and the only cost is 55 euro if you are interested please contact us immediately. Notice that you are to copy and reply with this email : williamsfinancialservice@live.com i await your urgent reply now

God dag Sir / Ma,
Vi ger ut julen bonanza lån på mängden endast $ 10.000 och den enda kostnaden är 55 € om du är intresserad kontakta oss omedelbart. Observera att du skall kopiera svara med denna e-post: williamsfinancialservice@live.com jag väntar på din brådskande svar nu

Fast kanske ändå, man ska vara försiktig. Jag älskar dessa "Google-översättningar". Dom ger så ofta upphov till trevliga skratt som förgyller tillvaron. Fast det är en sak jag inte begriper. Varför ska jag betala kostnaden i euro när jag lånar i dollar? Nå't är skumt. Jag har en misstanke att man får betala kostnaden, 55 euro i förskott, och sedan kommer det inga lånade pengar. Vad tror ni?

Inga kommentarer: