söndag 24 augusti 2014

Avregleringssjukan och Polisen

Avreglerad järnväg
» Privatiserings- och Upphandlingsvansinnet: En rejäl konflikt är på gång mellan Skånetrafiken och Trafikverket. Skånetrafiken tycker att Trafikverkets underhåll av järnvägsspåren i Skåne är otillräckligt. Allt för ofta är det problem som gör att tågen blir försenade eller till och med måste ställas in. Något som är dyrt för Skånetrafiken eftersom man dels tvingas betala ut ersättningar och dels litar inte resenärerna på tåget utan tar istället bilen. Nu är Skånetrafiken inne på att hålla inne de avgifter (130 miljoner kronor på ett år) som man betalar till Trafikverket för rätten att få köra på spåren. Fast man undrar om utspelet från Skånetrafiken (läs dess ordförande Mats Persson, folkpartistiskt regionråd) bara är ett spel för galleriet. Utspelet görs nämligen utan samråd med oppositionen, eller beslut i en församling där även oppositionen ingår. Troligtvis hade nästan fullständig enighet kunnat uppnås. Fast då hade kanske debatten istället kommit att handla om VARFÖR underhållet inte är tillräckligt. Förvirrande taktikspel kallar HD:s ledarskribent det helt korrekt för. Vad är det då som är anledning till problemen. Skånetrafikens Magnus Andersson hävdar att det finns fyra intressenter. 1/ Skånetrafiken, 2/ Veolia, 3/ Arriva och 4/ Trafikverket. Men det stämmer inte. Skånetrafiken ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. Och man har gjort upphandlingar där lägstbjudande har vunnit. Det innebär att Pågatågen körs av det tyska företaget Arriva. Øresundstågen körs av det franska Veolia. Ursprungligen vanns upphandlingen av det danska DSB First, men det blev fiasko så upphandlingen fick göras om och då vann Veolia. Nu är vi igång igen med att det inte fungerar. Samtidigt som Veolia vill säga upp personal pga arbetsbrist tvingas man köra tåg utan personal pga personalbrist. Allt för att spara pengar så att det kan bli vinst. Men att säga att Trafikverket är ensam intressent är naivt. Trafikverket styrs av Regeringen och Moderata Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Det är där det bestäms hur mycket pengar Trafikverket har att röra sig med. Men sedan är det inte Trafikverket som utför jobbet. Även här är det upphandlingar som gäller. Olika företag vinner upphandlingen för olika sträckor. Och sedan kan det vara en tredje intressent som i praktiken ska göra jobbet. Pga det Upphandlings- och Privatiseringsraseri som pågår så räcker det inte med 4 intressenter. Det är många fler. Där alla skyller på någon annan. En gång i tiden var det SJ som körde tågen, skötte spåren, bemannade järnvägsstationer osv. Skötte dom inte spåret fick dom själva ta konsekvenserna. I dag är det fyra led bort som konsekvenserna märks. Det är alltså dags att sätta stopp för Upphandlings- och Privatiseringsraseriet - NU! Och ge tills dess Trafikverket tillräckligt med pengar. Och skapa ett Verk som ansvarar får tågen, inte ett verk där alla sorters trafik är samlad och där vägarna är den stora delen och spåren en bisak. Men det är denna diskussionen folkpartiets regionråd Mats Persson INTE vill diskutera. Han vill bara bedriva valkampanj genom att ge intryck av att han tar i med hårdhandskarna.

Plugar inte om hon inte får betyg
» Jan Björklund vs lärarkåren: Skoltalibanen Jan Björklunds senaste utspel att kort efter att betygssystemet ändrades nu åter ändra det igen och införa betyg från 10 års ålder har inte mottagits speciellt väl från någon insatt. Ja, förutom Jan Björklunds egna fan-club förstås. Båda de fackliga lärarförbunden, Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund, har protesterat. Och även t.ex. friskolekoncernen Academedia, för att inte tala om politiska partier osv. Men för Jan Björklund finns inga andra utvägar än att betyg och disciplin löser alla problem. Och han känner sig tydligen till och med så trängd att han beskyller den ena fackliga organisationen för att vara vänstervriden eftersom dom inte håller med honom. Så här sade han i en TV-debatt i veckan: - "Lärarförbundet är det mer vänsterorienterade förbundet och de skäller alltid så fort alliansen gör någonting". Något som naturligtvis inte uppskattades av Lärarförbundet. Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén tycker att Jan Björklund borde be lärarna om ursäkt. En ursäkt vi nog kan se i himmelen efter. En gång i tiden var nästan alla lärare folkpartister. Men se'n kom Jan Björklund till Makten över skolan och sedan dess har det gått utför för det folkpartistiska stödet bland lärarkåren. Lärare är dock en yrkesgrupp som alltid varit överrepresenterade inom politiken. Jag ser att Lärarnas tidning granskat hur mycket lärare det finns på kommunfullmäktigelistorna för de olika partierna. Och som sagt, dom är överrepresenterade. På Vänsterpartiets listor är 11,8% lärare. Miljöpartiet har 11,6%. Sedan kommer Feministiskt Initiativ med 10,6% och numera först på fjärde plats Folkpartiet med 9,1%, samma som Kristdemokraterna. När jag för en hel del år sedan satt i Kommunfullmäktige tror jag att siffran för Folkpartiet här i Åstorp var 100%. Men som sagt, sedan kom Jan Björklund! Hur som helst för Socialdemokraterna är siffran 5,6% och för Centern 5,5%. Moderaterna ligger på 4,1% och sedan ser jag att det faktiskt finns Sverigedemokratiska lärare, 1,3% av kommunfullmäktigekandidaterna enligt undersökningen.

Sääg Nej till Nassarna
» Polisen och Demonstrationsrätten: Nazistiska Svenskarna Parti är ute på kampanjresa och håller möten på olika håll. Och som vanligt när dessa sjuka idéer ska spridas så finns det fler som vill säga vad dom tycker om deras sjuka idéer. Motdemonstranterna är alltså många fler. Tyvärr finns det bland dessa ibland en liten grupp som mest är ute efter bråk istället för att utnyttja sin demokratiska demonstrationsrätt. Bråk som bara gynnar Högerextremisterna. Men, man kan också undra över polisens reaktioner. I samband med gårdagens demonstration i Malmö gjorde polisen chockattack. Flera personer fick mycket svåra skador när dom blev nedridna av "attackhästar" eller överkörd av pansarfordon. Den allmänna reaktionen var nog att Polisen tog till övervåld. Men det är inte första gången som Polisen använder övervåld för att skydda högerextremister. Ibland tror jag att Polisen gör detta för att skrämma bort fredliga motdemonstranter. De som gillar att slåss bryr sig inte och stannar inte hemma, dom triggas bara. Men fredliga motdemonstranter blir rädda och väljer att stanna hemma. Jag läser att i Göteborg använde man "min" metod. Nazisterna möttes av äktsvensk surströmmingsparty. Själv har jag ju förespråkat en gemensam middag på Bruna bönor innan demonstrationen och sedan bara låta naturen ha sin gång.

» Om demokrati och fullmäktige:

Insändare publicerad i gårdagens Helsingborgs Dagblad / Nordvästra Skånes Tidningar / Landskrona Posten

Svar till Bror Collin, SPI Välfärden, som den 20/7 undrar om det verkligen krävs 65 ledamöter i Helsingborgs kommunfullmäktige.

Bror Collin tycker att kanadensiska Thunder Bay som bara har tolv ledamöter i en stad av Helsingborgs storlek är ett föredöme. Ska man bara tänka på "effektiviteten" skulle det ju räcka med en enda ledamot.

Och för att göra det ännu effektivare kan man ju avskaffa valen också och låta den gamla "ledamoten" utse sin efterträdare. Effektivt, men knappast demokratiskt. Anledningen till att man i politiska församlingar i allmänhet har fler ledamöter än vad som skulle varit "effektivt" är just demokrati. I den demokratiska församling som fattar besluten ska så många som möjligt vara representerade. Det ska finnas representanter för olika geografiska områden. Mörarp, Påarp, Hasslarp, Kattarp, Råå, Ramlösa, Ödåkra och så vidare ska alla om möjligt kunna vara representerade. Olika politiska inriktningar, inklusive SPI, ska kunna vara representerade. Och olika åldrar, även pensionärer. Och det är möjligt att det är mindre effektivt, men det är mer demokratiskt.

Allra mest demokratiskt hade ju varit om alla invånare deltog, men det är ju orimligt. Se det som positivt att även mindre grupper kan vara representerade i en församling som fattar kommunens beslut.

Sven Ohlsson
Åstorp

Insändaren återges här i den av HD redigerade utformningen, även om det dröjde ett litet tag.

Inga kommentarer: