söndag 6 juli 2014

Värnplikt eller Upphandling

» Mer Folkpartiberöm: Jag ser att Folkpartiet vill återinföra värnplikten. Det är Folkpartiets försvarspolitiker Allan Widman som gjort utspelet. Och tänk, jag håller med! Fast det ska erkännas att vi nog har lite olika bevekelsegrunder för att komma fram till samma sak. Allan Widman är orolig för att den svenska försvarsförmågan ska bli otillräcklig med bara frivillig yrkesmilitär i den hotfulla värld vi lever i. Och han vill därför kalla in speciellt utvalda, både tjejer och killar. Själv har jag lite annorlunda bevekelsegrunder. Jag anser faktiskt att ALLA, både killar och tjejer, ska kallas in för en samhällstjänstutbildning. Så länge vi har en militär styrka så tycker jag att denna ska byggas upp av värnpliktiga för att förhindra att militären blir ett eget samhälle inne i samhället. Men jag tycker också att alla ska göra en "värnplikt" för att ALLA ska lära sig grundligt livräddning, första hjälp, brandbekämpning och vad vi nu kan komma på som kan behövas vid olyckor, katastrofer osv. Dessutom tror jag faktiskt att alla ungdomar skulle må bra av att vara borta ett tag. Dock är det viktigt att båda könen kallas in. En miljö med bara killar (eller bara tjejer) är direkt skadlig. Fast det är klart, det är naturligtvis inte rimligt! Men lite beröm till Folkpartiet kan jag väl få ge. Och dessutom blev det ännu roligare när jag läser att utspelet får kalla handen från kollegorna i Centerpartiet och Kristdemokraterna. Det är ju kul att kunna peka på oenigheter inom Högeralliansregeringen också lite då och då. Inte för att det har någon betydelse vad Folkpartiet eller Centern eller Kristdemokraterna tycker, för det är ändå Moderaterna som bestämmer. Men det är ju kul när dom vågar säga något annat. Men som sagt, bra Folkpartiet. Ska vi ha militär så ska den bygga på värnpliktiga!

» Stoppa upphandlingsraseriet: Det är inte så länge sedan Skåne under en period drabbades av en kännbar strejk. Personalen på Øresundstågen strejkade i protest mot att franskägda Veolia, som vann senaste upphandlingen, ville säga upp flera hundra anställda för att sedan erbjuda en del av dom ny anställning med sämre villkor och oftast som timanställning. Motivet var att man hade för mycket personal. Strejken gav till resultat att det bland annat blir dyrt att ta in timvikarier för att göra det mer lönsamt att ha fast personal. Dessutom kompenseras timinhoppare för att dom alltid tvingas sitta redo och kan få hoppa in med mycket kort varning. Ett varsel om uppsägning har lämnats av Veolia sedan dess, men på lite färre än ursprungligen tänkt. Nu visar det sig att man från Veolia snarare inte har tillräckligt med personal utan ibland tvingas man köra tågen utan någon tågvärd och med bara lokförare. Skyddsombudet valde då att stoppa trafiken, men det tog bara mindre än en timme innan Arbetsmiljöverket satte igång trafiken igen. Men konflikten pekar med tydlighet på att vad som gäller är inte att Veolia har för mycket personal (dom har ju inte ens så att det räcker till full bemanning). Däremot är det uppenbart att dom lämnat ett för lågt anbud för att få köra trafiken, ett så lågt anbud att det tydligen inte räcker till både tillräckligt med personal och vinst. Gissa vad jag tycker?

Inga kommentarer: