tisdag 13 maj 2014

Feminism

Apropå Moderater och Feminism: När jag nu ändå hade lite tyckeri om Moderaten Calle Str... f'låt Bildts syn på feminism, så kan jag inte undanhålla mig från att tycka till om en annan Moderats syn på feminism. Jag talar då om Isabella Löwengrip alias Blondinbella som ju skriver en form av "blogg". Det är en form av "blogg" som främst är nedlusad med reklam, och där man ofta har mycket svårt för att veta vad som är reklam och vad som är redaktionell text. Men det är den form som är mest lönsam rent kommersiellt så om man skriver främst för att tjäna slantar så får den det innehållet. Hur som helst så händer det att Blondinbella försöker tänka till och ha synpunkter på företeelser och inte bara skriver om skönhetsmedel eller kläder som hon kan tjäna en hacka på att skriva om. För några månader sedan kommenterade hon i ett antal punkter främst sin syn på feminism. Och i korthet gick det ut på följande:
1. Jag är moderat och stolt kapitalist.
2. Jag är inte feminist, utan tycker att feminister är ett gäng kränkta vita medelklass-kvinnor sittandes med rödvin runt ett bord och hittar på frågor att strida för.
3. Jag skulle aldrig i mitt liv använda ordet hen.
4. Jag älskar kungafamiljen
Texten är ordagrant återgiven, men jag har kortat ner och strukit ett par punkter. Lyckligtvis bor vi en relativt välfungerande demokrati så Blondinbella är i sin fulla rätt att sitta på Östermalm och tycka precis vad hon vill. Om detta nu är vad hon tycker och inte bara betald reklam för Moderaterna, Svenskt Näringsliv och Kungahuset som kanske betalt tösen en slant för att hon ska tycka på ett visst sätt. I varje fall det övriga innehållet på "bloggen" kan ju göra att man får den misstanken.

Om borgerlig splittring: Som jag har sagt tidigare så är Högeralliansens största argument för att rösta på dom att hota med splittring eftersom de tre Rödgröna partierna inte går ut med ett gemensamt program. Men som jag har påpekat så är man inte så särdeles eniga själva. När det gäller det kommande EU-valet är oenigheten total. Även i frågor som inte ska beslutas av EU utan där det är Sverige själva som ska besluta. T.ex. frågan om Euron. Folkpartiet gör ju allt för att framställa sig som det mest EU-kramande partiet. Något som inte verkar ge någon särdeles lyckosam utdelning i opinionen. Samtidigt försöker Högerallianskollegan Centern (som dessutom ingår i samma partigrupp i EU-Parlamentet som Folkpartiet) locka till sig väljare från de andra Högerallianspartierna genom att satsa hårt på EU-kritik. Men tydligen är man inom Centern inte ens eniga internt. Kent Johansson som står allra överst på listan har en åsikt medan Stureplanscenterns marknadsfundamentalist Fredrick Federley på tredje plats har en annan åsikt. Nu kanske det löser sig av sig själv eftersom Centern trots en massa pengar att satsa på sin kampanj kanske inte ens får behålla sitt mandat i EU-Parlamentet.

Straffbeskattningens problem: Finanspolitiska Rådet kritiserar Högerregeringen för det senaste Jobbskatteavdraget. Det undandrog ytterligare 12 miljarder kronor från skatteintäkterna samtidigt som det spädde på det underskott vi har. Det saknas 100 miljarder kronor i budgeten för att uppfylla det s.k. överskottsmålet. Men Anders Borg kan ju i varje fall skryta med att ha sänkt skatterna. Att pengarna hade behövts på annat håll struntar väl han i. Det står också i rapporten att: - "Andelen långtidsarbetslösa och arbetslösa, som tillhör utsatta grupper med jämförelsevis låga jobbchanser, har ökat" och "De reala disponibla inkomsterna har ökat sedan 2006, men samtidigt har den relativa fattigdomen stigit". Vilket i korthet innebär att klyftorna har ökat - vilket ju också är en medveten politik. Det ska påpekas att det Finanspolitiska Rådet inte är någon tankesmedja till vänster utan är Regeringens eget tillsatta rådgivningsorgan.

För övrigt såg jag precis intervjun med Maud Olofsson i Aktuellt med anledning av KU:s kritik. Och det var en pinsam upplevelse. Att vägra svara på frågan om ifall hon informerat övriga regeringen eller inte (som hon tidigare hävdat med Fredrik Reinfeldt och Anders Borg förnekat) var direkt pinsamt att höra. Du har gjort bort dig Maud Olofsson!

Inga kommentarer: