lördag 31 maj 2014

Din röst har betydelse

Din röst räknas: Det faktum att den slutliga sammanräkningen av valet till EU-Parlamentet resulterat i att ett mandat som ursprungligen tillfallit Socialdemokraterna istället tillföll Miljöpartiet med en marginal på mindre än 500 röster visar med önskvärd tydlighet att alla röster faktiskt har betydelse. De Socialdemokratiska sympatisörer som satt hemma med tanken "Jag gitter inte, det löser sig ändå, min röst har ingen betydelse" kanske kan fundera en omgång till vid nästa val. Och om Miljöpartiet inte lyckats få mandatet med så liten marginal kanske hade haft egna supportrar som haft anledning att ångra sig om dom valt att inte gå och rösta. Och tänk om det varit Sverigedemokraterna som fått ännu ett mandat med en marginal på några hundra röster? Ha i åtanke, att ALLA röster har betydelse. Ibland är marginalerna små och det kanske är just DIN röst som fäller avgörandet. Stanna alltså inte hemma vid nästa val i september. Det finns oräkneliga möjligheter till förhandsröstning om du inte kan på valdagen.

Jaha: För några dagar sedan berättade jag om SD:s kvinnoförbunds propagandafilm inför EU-valet. Nu läser vi om SDU:s nya propagandafilm. SDU är alltså SD:s ungdomsförbund. Ett förbund som moderpartiet lite då och då helst blundar för. SDU:s verksamhet är nästan på gång att förhindra att SD släpps in i EU:s partigrupperingar. Och deras propagandafilm om nationalism kanske inte underlättar...

Jimmie Åkesson pratar gallimatias: Jag läser att Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson intervjuats av Sveriges Radios Ekot. Jag är glad att jag missade / slapp intervjun. Och han drar där slutsatsen att de 27.000 syrier som förra året fick rätt att stanna i Sverige är 27.000 för många. I Jimmie Åkessons värld borde istället Syriens grannland Libanon, som förra året tog emot mer än 1 miljon flyktingar från sitt krigsdrabbade grannland, ta emot ännu fler flyktingar. Libanon, som är en 50-del så stort ytmässigt som Sverige och där det bor mindre än hälften så många människor som Sverige består redan i dag till nästan 1/3-del av flyktingar. Men i Jimmie Åkessons värld borde Sverige sluta ta ansvar medan Libanon borde ta ett mycket större ansvar. Jimmie Åkesson är så korkad i huvudet att jag skäms över att vara svensk precis som han. Jag är överlycklig över att jag i varje fall har gener från bland annat invandrade Valloner och lite andra gener i mitt blod.

I dag är det Internationella dagen mot tobak. Kanske något att fundera på för Anders Borg som ju vill föra över snusare till att börja röka istället.

Inga kommentarer: