onsdag 9 april 2014

Om skolan, affärsmoral och Sverigedemokraterna

Skolan ett sänke för Team Reinfeldt: Enligt en av Svenska Dagbladet nyligen gjord undersökning så litar svenskarna mycket mer på att en S-ledd regering ska lösa skolans problem än vad man litar på en fortsatt M-led regering. Enligt undersökningen, som gjorts av Sifo för SvD, så trodde 46% av de tillfrågade att en Socialdemokratiskt ledd regering skulle skapa en bra skola. Bara 27% trodde att en av Moderaterna ledd regering skulle gör det samma. Och naturligtvis är detta en svår motgång för Fredrik Reinfeldt och hans kumpan Skoltalibanen Jan Björklund. Jan Björklund skryter över alla reformer inom skolområdet som han genomfört. Vad Jan Björklund inte inser att det är kanske just detta som är en del av problemet. Det har blivit allt för mycket reformer, reformer just för reformernas skull. Stora delar av skolpersonalen är förtvivlade över allt nytt som händer. Det blir aldrig tid att implementera det nya, utvärdera och se eventuella fördelar. Jan Björklund (jag höll på att skriva Björkkludd...) ska införa sin betygsskola till varje pris! Vill ungarna inte lära sig så ska kunskaperna piskas in. Jan Björklund, och med honom hela skolfrågan, är ett sänke för Fredrik Reinfeldt. Om det sänker Fredrik Reinfeldts högerministär så inte mig emot, men det är synd på skolan.

Girig slipsnisse
Om hur man gör för att tjäna en extra hacka: Meda är ett svenskt läkemedelsbolag med en säker storsäljare på lagret - Kåvepenin. Ett penicillin som, höll jag på att säga, alla barn får utskrivet någon gång. En ganska säker inkomst alltså. Men bolaget tyckte inte att man tjänade tillräckligt. Och eftersom medicinen ingår i Högkostnadsskyddet så kan man inte höja priset hur som helst. Vad man då gjorde var att begära att medicinen skulle tas bort från Högkostnadskyddet. När detta var gjort gällde ju fri prissättning så man höjde priset till det dubbla. Och efter det anslöt man det på nytt till Högkostnadsskyddet. Då var det en ny medicin och priset sattes på nytt. Alltså tjänade Meda en rejäl hacka på manövern. Medan alla föräldrar som får Kåvepenin utskrivet till sina telningar får hosta upp lite mer pengar. Smart - i varje fall på kort sikt? Läst i Svenska Dagbladet och deras Näringslivsbilaga.

Om ovälkomna besök och SD:s vidriga svans: Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson är ute på turné och besöker arbetsplatser lite här och var. Något som rör upp en hel del upprörda känslor. Och SD-hatare och rasism-hatare som jag är känner jag en splittrad känsla. Trots SD lever vi i en demokrati. Alla ska ha rätt att framföra sina åsikter - även om dom är fel. Men samtidigt måste det finnas gränser för vad man får säga (inte gränser för vad man får tycka). Man får inte framföra saker som är direkt förolämpande och vad man kallar "hets mot folkgrupp". Där går en gräns! Hur hade jag då känt om Jimmie Åkesson skulle besöka min arbetsplats? Hade jag tagit emot honom med öppna armar? Hade jag krävt att få slippa jobba den dagen? Hade jag hållit mig undan? Hur hade de boende på Förvaret känt sig om Jimmie Åkesson dök upp? Hade dom känt sig så förolämpade att det hade varit skäl att stoppa hans besök? Hade jag stått redo och väntat på att få framföra min kritik mot honom. Frågan är mycket svår, och det finns inget korrekt svar. Jag har full förståelse för de som protesterat och försökt stoppa besöken när han ska besöka deras arbetsplats. Eller väger demokratins principer högre? Frågan är MYCKET svår. Däremot är frågan om vad som borde göras med den svans av SD-supportrar som mordhotat och trakasserat personer som velat undvika Jimmie Åkessons besök ingen svår fråga. Denna svans av vidriga SD-supportrar som befolkar SD:s olika propagandasajter på nätet (som Avpixlat som väl är den mest kända) är en skam för den svenska demokratin. Och egentligen bevisar dessa svin bara att SD i grunden INTE är ett i grunden demokratiskt parti. Man företräder en människofientlig politik fylld av rasism, hat och annat som inte hör hemma i den svenska politiken!

Inga kommentarer: