tisdag 22 april 2014

Ack ja

Så kan det gå: Jag läser i Svenska Dagbladet en artikel om kampen mot korruptionen i Kina. En av effekterna av detta är att förra året begärde 56 femstjärniga hotell i Kina att bli degraderade. Tjänstemän i offentlig tjänst får nämligen inte längre bo på lyxhotell på kinesernas bekostnad. Intresset för att spela golf har tydligen också minskat och de fina golfklubbarna får problem. Taskigt!

Tåg
Stoppa avregleringshysterin: Det svenska järnvägsnätet tillhör världens mest privatiserade och avreglerade. I princip ska det vara fritt fram för vem som helst att söka om rätt att köra och konkurrera med SJ / Green Cargo osv. Den mest lukrativa bansträckan är Stockholm - Göteborg. Bland annat sökte förutom SJ även det Hongkongbaserade företaget MTR och företaget Citytåg att får köra tåg på denna sträckan. Och eftersom det är trångt på spåren fick bland annat regional trafik flytta på sig och många regionala tåg på sträckan fick förlängd restid eller fick inte köra alls för att kunna göra plats på Citytåg och MTR. Sedan lade Citytåg ner sin verksamhet innan dom ens hunnit starta. Och MTR har nu också meddelat att dom inte startar sin verksamhet som det är tänkt utan dom väntar. Huvudskälet är tydligen att SJ inte är villiga att sälja deras biljetter! Konkurrens är bra - ibland! Jag tycker det är dags att bromsa avregleringshysterin!

Håll era hundar kopplade: I en artikel i Svenska Dagbladet läser jag att antalet hundar som dödas ökar. Det handlar alltså om hundar som dödas av andra djur. Trafiken är annars det allra farligaste för hundar. Vanligaste djuret är vildsvin som försvarar sig mot jakthundar. Men det hela får mig att fundera över alla hundägare som inte kan hålla sina hundar kopplade. Jag är själv inte hundrädd. Jag blir alltså inte rädd om det kommer en okänd hund fram till mig för att hälsa, nosa eller vad det nu kan gälla. Men jag tycker det är oansvarigt av hundägare att överhuvudtaget låta sin hund springa lös och gå fram till främmande människor. Det finns många människor som är livrädda för hundar. Och dom ska inte behöva möta en lös hund. Det är inte så länge sedan jag höll på att cykla omkull eftersom det rusade fram en hund - som alltså sprang lös. Håll era förbaskade hundar kopplade!

Inga kommentarer: